Polski Portal Morski
Aktualności Inne

Kostrzyn nad Odrą: powstaje most z włókien węglowych, który połączy Polskę i Niemcy

Trwa budowa mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą. Jest to unikatowy obiekt w skali świata. Nowa przeprawa, która połączy ten region Polski z Berlinem, powstaje nie ze stali i betonu, tylko z niezwykle wytrzymałych włókien węglowych. Co to oznacza?

  • Nowy most kolejowy w Kostrzynie nad Odrą będzie liczył sobie 360 metrów i będzie miał masę 1800 ton.
  • Będzie to most typu łukowego.
  • Na czym tak naprawdę polega jego wyjątkowość?

– Jego wyjątkowość polega na tym, z jakich materiałów został wykonany. Konstruktorzy mostu odeszli od stosowania stali i betonu, tylko zastosowali włókna węglowe, które są bardzo wytrzymałe. Jest to chyba jedyny w tej części naszego kontynentu most, który połączy dwa brzegi Odry – mówi Andrzej Kail z Zarządu Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Gość Jedynki dodaje: – Włókna węglowe zostały zastosowane po raz pierwszy albo jeden z pierwszych w technologii budowy mostów kolejowych. One muszą być mocne, silne, wytrzymałe i zapewnić bezpieczeństwo. Jest to też bardzo nowatorskie podejście do budowy tego typu przeprawy.

Totalnie nowoczesny most

Andrzej Kail przyznaje, że „to będzie totalnie nowoczesny most”, który na pewno poprawi infrastrukturę techniczną związaną z obsługą ruchu pasażerskiego i wpłynie pozytywnie na rozwój gospodarczy całego regionu. – Nowy most da przede wszystkim możliwość połączenia tego regionu Polski z Berlinem linią kolejową – wyjaśnia.

Obecnie wielu mieszkańców pracuje w okolicach Berlina. Ponadto miejscowi liczą, że nowy most, a tym samym poprawa połączenia kolejowego, wpłynie na rozwój turystyki w ich regionie. Ruch pasażerski i towarowy na tej trasie powinien zostać wznowiony wraz z końcem obecnego roku.

Kostrzyn to miasto mostów. Dlaczego?

– Kostrzyn to jest miasto mostów. Mamy łącznie chyba 6 mostów kolejowych, w tym na rzece Warcie i rzece Odrze. Do tego 3 mosty drogowe, w tym jeden wymagający również bardzo szybkiej naprawy. Miejmy nadzieję, że też zostanie wybudowana na tym kolejna przeprawa drogowa w podobnej technologii, chociaż wszystko będzie zależało od tego, jak podejdą do tego problemu polscy konstruktorzy. To jest most drogowy, który będzie wybudowany obok kolejowego, a konieczność jego budowy leży po stronie naszego państwa – tłumaczy Andrzej Kail.

źródło: https://jedynka.polskieradio.pl/ / fot. ilustracyjne

Zobacz podobne

Prezes PGE dla DGP: Nowe źródła wytwarzania pomogą zatrzymać wzrost kosztów energii

BS

Blinken: Nord Stream 2 to rosyjski projekt geopolityczny, który zagraża bezpieczeństwu Ukrainy

KM

PGZ Stocznia Wojenna. Wkrótce zawisną wiechy na Hali Kadłubowej

JS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie