Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

W piątek zostanie oddany do użytku nowy most nad kanałem żeglugowym przez Mierzeję

Nowy most nad budowanym kanałem żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną zostanie oddany do użytku w piątek – poinformował PAP inwestor, Urząd Morski w Gdyni. To jeden z dwóch mostów, po których mieszkańcy i turyści będą przejeżdżać odwiedzając miejscowości od Krynicy Morskiej do Stegny.

W Nowym Świecie koło Kątów Rybackich na Mierzei Wiślanej trwa budowa kanału żeglugowego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślaną. Kanał na skrócić obecną drogę wodną z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, która wiedzie teraz przez cieśninę pilawską.

Prace trwają na całej szerokości Mierzei zarówno od strony morza, jak i od Zalewu. Wbrew obawom budowa nie utrudnia ruchu samochodowego drogą wojewódzką 501 łączącej Stegnę z Krynicą Morską. Jadący wzdłuż Mierzei mieszkańcy i turyści, którzy pojawiają się w nadmorskich miejscowościach, cały czas korzystają z drogi 501. W piątek zgodnie z zapowiedziami inwestora, jeden z dwóch mostów nad budowanym kanałem żeglugowym, Most Południowy zostanie oddany do użytku. Turyści odwiedzający miejscowości na Mierzei będą mogli po nim przejeżdżać przy okazji oglądając z bliska budowę nowej drogi wodnej.

Urząd Morski w Gdyni oraz wykonawca inwestycji NDI/Besix przekazał szczegółowe informacje dotyczące mostu. Jak podano, to jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton. Ciekawostką jest, że mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, został on wyważony co do kilogramów.

Długość mostu wraz z dylatacjami (palczaste) wynosi 61,15 m a szerokość to 17,20 m. Ma dwa przęsła. Posiada klasę obciążenia A. Ciężar konstrukcji stalowej ustroju nośnego wynosi 373 tony a ciężar przeciwwagi – 160 ton. Posadowiony został na palach prefabrykowanych.

Wśród ciekawostek są takie: że most obraca się na podporze P2 na łożysku soczewkowym, siłowniki obrotu mostu ważą 4 tony każdy. Most wyważono z uwzględnieniem wszelkich ciężarów, nawet nawierzchni na jezdniach i chodnikach. Wyważenie obyło się na podstawie specjalnej procedury, pod nadzorem specjalistycznego sprzętu, z dokładnością do kilogramów.

Docelowo nad kanałem żeglugowym będą dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie. Dzięki tym obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając, aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Źródło PAP fot. UMG

Zobacz podobne

PGNiG stawia na paliwa przyszłości

KM

Jacek Sadaj nowym prezesem portu w Gdyni

KM

Moody’s podniósł rating Orlenu do najwyższej w historii spółki oceny na poziomie A3

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie