Polski Portal Morski
Aktualności

Pierwsi kierowcy przejechali tunelem pod Świną

Tunel w Świnoujściu już jest otwarty. Wczoraj chwilę po godzinie 20 przejechali nim pierwsi kierowcy. Już w ciągu kilku minut od podniesienia szlabanów do wjazdu przez tunel, przejechało nim kilkaset samochodów. Mieszkańcy i goście Świnoujścia po raz pierwszy w historii miasta mogli przeprawić się stałym połączeniem między dwiema wyspami.

Bardzo dziękujemy i cieszymy się, że mogliśmy uczestniczyć w tym historycznym momencie. Przyjechaliśmy ze Szczecina, ale częściowo jesteśmy z Międzyzdrojów, także po sąsiedzku. Wrażenia niesamowite. Naprawdę jesteśmy pod wrażeniem tej inwestycji. Czegoś, czego brakowało w Świnoujściu od zawsze. Prowadził nas peleton, także było ograniczenie. Nawet nie zwróciłem uwagi, ale chyba koło 30 km/h, także bardzo przyjemnie i wygodnie – mówi kierowca.

Tunel w Świnoujściu jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w województwie zachodniopomorskim. Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce to 1484 metry tunelu drążonego w technologii maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Wraz z odcinkami tunelu wykonanymi metodami stropowymi stałe połączenie między Uznam i Wolin liczy 1780 metry. Całkowita długość inwestycji wraz z drogami dojazdowymi to około 3,2 kilometra.

TBM ochrzczony przez mieszkańców Świnoujścia imieniem „Wyspiarka” był największą tego typu maszyną użytą do budowy tunelu w Polsce – średnica jej tarczy mierzyła aż 13,46 metrów. Drążenie tunelu, prowadzone w trybie 24/7, połączone było z układaniem betonowych segmentów tworzących obudowę tunelu. We wrześniu 2021 roku, po pół roku drążenia, „wielki kret” dotarł do komory odbiorczej na wyspie Wolin, tym samym kończąc swoje zadanie w głównej części tunelu pod Świną. Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce została wydrążona.

3-kilometrowa droga, która wiele zmieni

Tunel w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w województwie zachodniopomorskim. A także najbardziej wyczekanych przez mieszkańców i odwiedzających licznie miasto turystów. Dzięki stałemu połączeniu, kierowcy nie będą musieli korzystać z przeprawy promowej, dzięki czemu czas potrzebny na przemieszczenie się między wsypami Uznam i Wolin skróci się z kilkudziesięciu do kilku minut.

Źródło/fot.: PORR S.A.

Zobacz podobne

Pierwsze półrocze 2022 – porty Szczecin i Świnoujście z dodatnim wynikiem operacyjnym 

KM

Grupa Azoty : import nawozów i tworzyw do UE uderza w rentowność europejskich producentów

Pio Su

Zalkończył się remont molo w Brzeźnie

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie