Polski Portal Morski
Aktualności

Pierwsi kierowcy przejechali tunelem pod Świną

Tunel w Świnoujściu już jest otwarty. Wczoraj chwilę po godzinie 20 przejechali nim pierwsi kierowcy. Już w ciągu kilku minut od podniesienia szlabanów do wjazdu przez tunel, przejechało nim kilkaset samochodów. Mieszkańcy i goście Świnoujścia po raz pierwszy w historii miasta mogli przeprawić się stałym połączeniem między dwiema wyspami.

Bardzo dziękujemy i cieszymy się, że mogliśmy uczestniczyć w tym historycznym momencie. Przyjechaliśmy ze Szczecina, ale częściowo jesteśmy z Międzyzdrojów, także po sąsiedzku. Wrażenia niesamowite. Naprawdę jesteśmy pod wrażeniem tej inwestycji. Czegoś, czego brakowało w Świnoujściu od zawsze. Prowadził nas peleton, także było ograniczenie. Nawet nie zwróciłem uwagi, ale chyba koło 30 km/h, także bardzo przyjemnie i wygodnie – mówi kierowca.

Tunel w Świnoujściu jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w województwie zachodniopomorskim. Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce to 1484 metry tunelu drążonego w technologii maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Wraz z odcinkami tunelu wykonanymi metodami stropowymi stałe połączenie między Uznam i Wolin liczy 1780 metry. Całkowita długość inwestycji wraz z drogami dojazdowymi to około 3,2 kilometra.

TBM ochrzczony przez mieszkańców Świnoujścia imieniem „Wyspiarka” był największą tego typu maszyną użytą do budowy tunelu w Polsce – średnica jej tarczy mierzyła aż 13,46 metrów. Drążenie tunelu, prowadzone w trybie 24/7, połączone było z układaniem betonowych segmentów tworzących obudowę tunelu. We wrześniu 2021 roku, po pół roku drążenia, „wielki kret” dotarł do komory odbiorczej na wyspie Wolin, tym samym kończąc swoje zadanie w głównej części tunelu pod Świną. Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce została wydrążona.

3-kilometrowa droga, która wiele zmieni

Tunel w Świnoujściu to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w województwie zachodniopomorskim. A także najbardziej wyczekanych przez mieszkańców i odwiedzających licznie miasto turystów. Dzięki stałemu połączeniu, kierowcy nie będą musieli korzystać z przeprawy promowej, dzięki czemu czas potrzebny na przemieszczenie się między wsypami Uznam i Wolin skróci się z kilkudziesięciu do kilku minut.

Źródło/fot.: PORR S.A.

Zobacz podobne

Rosną przewozy kolei towarowej w Polsce

KM

Norwegia/ Nowy rząd zezwoli na dalsze poszukiwania złóż ropy i gazu

KM

LOTOS wśród najlepiej raportujących kwestie klimatyczne

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie