Polski Portal Morski
Aktualności

PERN ogłosił przetarg na rozbudowę bazy paliw w Dębogórzu

Pojemność bazy paliw PERN w Dębogórzu, która przyjmuje produkty dostarczane do Polski drogą morską, powiększy się o 150 tys. metrów sześc. Ruszył przetarg na budowę trzech nowych zbiorników na olej napędowy. Oferty można składać do 14 marca – podała spółka.

Informując w poniedziałek o planowanej inwestycji w Dębogórzu, PERN podkreślił, iż będzie ona realizowana jako „kolejny etap rozbudowy baz paliw spółki”. Jak zaznaczono w komunikacie, baza, która przyjmuje dostawy paliw sprowadzanych do Polski drogą morską, zwiększy swą pojemność o 150 tys. metrów sześc.

„Właśnie ruszył przetarg na budowę trzech nowych zbiorników na olej napędowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą o pojemności 50 tys. metrów sześc. każdy” – ogłosił PERN, odnosząc się do swych planów, obejmujących rozbudowę bazy w Dębogórzu. Spółka podała, że oferty w ramach tego postępowania można składać do 14 marca.

„Budowa kolejnych zbiorników to odpowiedź spółki na potrzeby rynku i znaczący wzrost zainteresowania świadczonymi usługami” – podkreślił PERN. Wyjaśnił przy tym, że „nowa infrastruktura pozwoli na przechowywanie zapasów interwencyjnych oraz bardziej elastyczny obrót paliwami”.

PERN przypomniał, że zgodnie z swym planem inwestycyjnym, nakłady na inwestycje rzeczowe w tym roku wyniosą tam prawie 450 mln zł, a na remonty około 90 mln zł.

Spółka zaznaczyła jednocześnie, że w tegorocznych planach „ma łącznie około 400 nowych zadań”, zarówno z planu inwestycyjnego, jak i planu remontów, w tym „kilka kluczowych inwestycji do których zalicza się właśnie rozwój bazy w Dębogórzu”.

Jednocześnie PERN wspomniał, że „jest kluczową spółką, zarządzającą infrastrukturą krytyczną”, która dysponuje w całej Polsce 19. bazami paliwowymi o łącznej pojemności ponad 2,6 mln metrów sześc. oraz 4. bazami ropy naftowej, których pojemność wynosi w sumie ponad 4,1 mln metrów sześc.

PERN z siedzibą w Płocku to podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który odpowiada za tłoczenie rurociągami ropy naftowej w Polsce do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech – Schwedt i Leuna oraz za magazynowanie w swych bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych.

Od kilku lat PERN realizuje „Program Megainwestycji”, czyli priorytetowych przedsięwzięć związanych z zarządzaną infrastrukturą krytyczną, które mają zwiększać bezpieczeństwo energetyczne Polski.

Do Grupy PERN należy m.in. Naftoport z siedzibą w Gdańsku (66,67 proc. udziałów) – największy w Polsce terminal przeładunków ropy naftowej i produktów naftowych, które dostarczane są tankowcami.

Ostatnio PERN informował, że w zeszłym roku Naftoport przeładował prawie 37 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych, co oznacza wzrost aż o połowę w stosunku do 2022 r., przy czym baza paliw w Dębogórzu w analogicznym okresie przyjęła 3 mln ton oleju napędowego dostarczonego tankowcami do Portu Gdynia, także o połowę więcej niż w 2022 r.

Jak podał PERN, w ubiegłym roku w Naftoporcie przyjęto i obsłużono 471 statków, w porównaniu z 363 tankowcami rok wcześniej, natomiast w bazie paliw w Dębogórzu rozładowano 93 tankowce – o 26 więcej niż rok wcześniej. „To efekt reorientacji kierunków dostaw surowca i paliw do Polski wywołany toczącą się na Ukrainie wojną i odejściem od rosyjskich węglowodorów, co jest zjawiskiem ogólnoeuropejskim” – wyjaśniła spółka.

źródło: PAP / fot. archiwum

Zobacz podobne

Polskie okręty podwodne zwane Malutkimi

BS

Ekspert BGK: jesteśmy gotowi oferować finansowanie energetyki jądrowej

AB

Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii rezygnuje z budowy nowego okrętu flagowego

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie