Polski Portal Morski
Aktualności Extra Inne

Urząd Morski w Gdyni przygotowuje się do remontu Bulwaru Nadmorskiego od strony morza

Urząd Morski w Gdyni w lutym ogłosi przetarg na remont opaski brzegowej wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego w Gdyni. Prace mają być prowadzone poza sezonem turystycznym.

„Obecnie opracowywana jest dokumentacja przetargowa. Remont obejmie część +odmorską+ konstrukcji, na ponad kilometrowym odcinku od plaży Śródmieście do tzw. małego molo” – przekazała rzecznika Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Zaznaczyła, że ogłoszenie przetargu na remont opaski brzegowej nastąpi w lutym. „Remont jest potrzebny ze względu na uszkodzenia dylatacji, ubytki betonu i narzutu kamiennego, wywołane wieloletnim działaniem morza oraz niskich temperatur” – wyjaśniła.

Ponadto planowane jest wykonanie powłoki chroniącej przed korozją. „Zwiększy to trwałość oraz poprawi estetykę całej konstrukcji” – dodała Kierzkowska.

Remont będzie prowadzony poza szczytem turystycznym. „Mamy świadomość, że Bulwar Nadmorski jest całoroczną atrakcją, zarówno dla turystów, jak i mieszkańców Gdyni. W związku z tym, w trakcie prac, ciąg komunikacyjny wzdłuż budowli będzie drożny” – zapewniła.

Dodała przy tym, że żeby prace były w ogóle możliwe, okresowo potrzebne będzie zawężanie chodnika do 4 metrów. Powiedziała, że remont nie będzie miał również wpływu na dostępność trasy rowerowej i biegowej od strony klifu.

Opaska brzegowa jest to rodzaj budowli, stosowanej w hydrotechnice, której funkcją jest umocnienie i zabezpieczenie przed erozją istniejącego brzegu, cieku lub zbiornika wodnego. Opaski brzegowe stosowane są zarówno jako śródlądowe budowle hydrotechniczne, jak i jako budowle morskie, służące technicznemu zabezpieczeniu brzegu.

Opaska brzegowa jest konstrukcją budowlaną, która jednym bokiem przylega do akwenu (wody), a przeciwległym bokiem do istniejącego brzegu.

Jak wyjaśniła rzeczniczka urzędu, opaska brzegowa musi zostać zaprojektowana i wykonana w taki sposób, aby nie podlegała niszczącemu działaniu wody i aby zapewniona była jej stateczność, przy uwzględnieniu erozji dennej jaka może występować, szczególnie na ciekach wodnych.

Rozmówczyni PAP dodała, że obecnie opracowywana jest także koncepcja projektowa wraz z badaniami geotechnicznymi rozbudowy istniejącego systemu progów podwodnych w Gdyni Orłowie polegająca na dobudowaniu nowych progów w kierunku Sopotu. „Wszczęto już postępowanie mające na celu zatwierdzenie projektu robót geologicznych dla przyszłych badań terenowych, na podstawie których opracowana zostanie dokumentacja geologiczno-inżynierska” – powiedziała.

Przedmiotowa koncepcja bazować będzie na analizie falowania i ruchu rumowiska, sporządzonej przez Instytut Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk. Kierzkowska podkreśliła, że planowana budowla ma na celu zwiększenie odporności brzegu (umocnień brzegowych i plaży).

Źródło PAP fot. https://www.gdynia.pl

Zobacz podobne

Wizyta Ambasadora Tomasza Młynarskiego w stoczni Chantiers Navals de l’Atlantique

KM

Grupa Azoty wytwarza nawozy na pełnych zdolnościach produkcyjnych

BS

Dowódca zespołu okrętów przeciwminowych NATO: zapewniamy społeczność Sojuszu, że NATO jest obecne

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie