Polski Portal Morski
Aktualności Extra Inne

Urząd Morski w Gdyni przygotowuje się do remontu Bulwaru Nadmorskiego od strony morza

Urząd Morski w Gdyni w lutym ogłosi przetarg na remont opaski brzegowej wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego w Gdyni. Prace mają być prowadzone poza sezonem turystycznym.

„Obecnie opracowywana jest dokumentacja przetargowa. Remont obejmie część +odmorską+ konstrukcji, na ponad kilometrowym odcinku od plaży Śródmieście do tzw. małego molo” – przekazała rzecznika Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Zaznaczyła, że ogłoszenie przetargu na remont opaski brzegowej nastąpi w lutym. „Remont jest potrzebny ze względu na uszkodzenia dylatacji, ubytki betonu i narzutu kamiennego, wywołane wieloletnim działaniem morza oraz niskich temperatur” – wyjaśniła.

Ponadto planowane jest wykonanie powłoki chroniącej przed korozją. „Zwiększy to trwałość oraz poprawi estetykę całej konstrukcji” – dodała Kierzkowska.

Remont będzie prowadzony poza szczytem turystycznym. „Mamy świadomość, że Bulwar Nadmorski jest całoroczną atrakcją, zarówno dla turystów, jak i mieszkańców Gdyni. W związku z tym, w trakcie prac, ciąg komunikacyjny wzdłuż budowli będzie drożny” – zapewniła.

Dodała przy tym, że żeby prace były w ogóle możliwe, okresowo potrzebne będzie zawężanie chodnika do 4 metrów. Powiedziała, że remont nie będzie miał również wpływu na dostępność trasy rowerowej i biegowej od strony klifu.

Opaska brzegowa jest to rodzaj budowli, stosowanej w hydrotechnice, której funkcją jest umocnienie i zabezpieczenie przed erozją istniejącego brzegu, cieku lub zbiornika wodnego. Opaski brzegowe stosowane są zarówno jako śródlądowe budowle hydrotechniczne, jak i jako budowle morskie, służące technicznemu zabezpieczeniu brzegu.

Opaska brzegowa jest konstrukcją budowlaną, która jednym bokiem przylega do akwenu (wody), a przeciwległym bokiem do istniejącego brzegu.

Jak wyjaśniła rzeczniczka urzędu, opaska brzegowa musi zostać zaprojektowana i wykonana w taki sposób, aby nie podlegała niszczącemu działaniu wody i aby zapewniona była jej stateczność, przy uwzględnieniu erozji dennej jaka może występować, szczególnie na ciekach wodnych.

Rozmówczyni PAP dodała, że obecnie opracowywana jest także koncepcja projektowa wraz z badaniami geotechnicznymi rozbudowy istniejącego systemu progów podwodnych w Gdyni Orłowie polegająca na dobudowaniu nowych progów w kierunku Sopotu. „Wszczęto już postępowanie mające na celu zatwierdzenie projektu robót geologicznych dla przyszłych badań terenowych, na podstawie których opracowana zostanie dokumentacja geologiczno-inżynierska” – powiedziała.

Przedmiotowa koncepcja bazować będzie na analizie falowania i ruchu rumowiska, sporządzonej przez Instytut Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk. Kierzkowska podkreśliła, że planowana budowla ma na celu zwiększenie odporności brzegu (umocnień brzegowych i plaży).

Źródło PAP fot. https://www.gdynia.pl

Zobacz podobne

Rusza projektowanie morskiej farmy wiatrowej PKN Orlen na Morzu Bałtyckim

Autor

Gaz-System rozpoczyna procedurę Open Season ws. pływającego terminalu LNG w Gdańsku

BS

Politechnika Morska będzie pierwszą taką politechniką w kraju

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie