Przejdź do treści

Kadłub bezzałogowego statku Mayflower zbudowany w Gdańsku

Aluship Technology

W stoczni Aluship Technology w Gdańsku zbudowano kadłub jednego z pierwszych na świecie bezzałogowych i autonomicznych statków. We wrześniu jednostka popłynie z Wielkiej Brytanii do USA dla uczczenia 400. rocznicy rejsu żaglowca, którym podróżowali nowi osadnicy do Ameryki.

Zakład Aluship Technology zbudował kadłub autonomicznego statku "Mayflower", który pod koniec marca wypłynął do Wielkiej Brytanii, gdzie zostaną wykonane dalsze prace. Mayflower Autonomous Ship już we wrześniu 2020 roku ma wypłynąć w pierwszy rejs.

Misja upamiętni 400. rocznicę pierwszej podróży statku "Mayflower". Był to mały, drewniany żaglowiec, trójmasztowy galeon handlowy, na którym koloniści angielscy, tzw. pielgrzymi lub ojcowie założyciele w przybyli do Ameryki Północnej w 1620 roku.

Nowy "Mayflower" będzie wyposażony w zaawansowane technologie, które w niedalekiej przyszłości mogą przekształcić przemysł żeglugowy. Statek autonomiczny "Mayflower" to projekt prowadzony przez morską organizację badawczą Promare oraz IBM, który jest partnerem technologicznym.

Statek będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję, serwery, chmurę i technologie edge computing IBM do samodzielnej nawigacji i unikania zagrożeń oceanicznych. Będzie płynął na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.

Na statku będą znajdować się trzy kapsuły badawcze zawierające szereg czujników i oprzyrządowania naukowego, które naukowcy wykorzystają do zbadania takich obszarów, jak: cyberbezpieczeństwo morskie, monitorowanie ssaków morskich, tworzenie map morskich czy monitorowanie ilości tworzyw sztucznych w oceanie.

IBM pomaga organizacji Promare budować rozwiązania sztucznej inteligencji wykorzystujące tzw. głębokie uczenie się. Dzięki temu "Mayflower" będzie rozpoznawać zagrożenia nawigacyjne rejestrowane przez pokładowe kamery - boje, pływające przeszkody czy inne statki. Statek będzie też miał stałą "świadomość sytuacyjną" dzięki technologiom stosowanym w samochodach autonomicznych. W przypadku wykrycia zagrożenia statek wykorzysta oprogramowanie IBM Operational Decision Manager, aby samodzielnie decydować, czy zmienić kurs. Łącząc dane z map morskich, czujników i prognoz pogody, Mayflower będzie w stanie określić optymalną trasę i prędkość, z jaką powinien pokonywać Atlantyk.

 

Źródło: Polski PCS/ Aluship Technology