Polski Portal Morski
Aktualności Extra Inne Ministerstwo Ważne

Jarosław Kaczyński: Budowa tunelu pod Świną to element szerszego planu

To ważna chwila – stwierdził Jarosław Kaczyński, lider Prawa i Sprawiedliwości tuż przed uruchomieniem potężnej maszyny, o średnicy 13,5 metra i długości prawie 100 metrów, którą w ciągu 7 miesięcy wydrąży tunel pod Świną. Prezes podkreślił ekonomiczny ale także kulturowy i symboliczny aspekt przedsięwzięcia integrującego kraj. – Rzeczpospolita będzie połączona, będzie jedną ojczyną w każdym wymiarze – mówił.

Wyjątkowość wydarzenia podkreślali praktycznie wszyscy uczestnicy, których witali gospodarze – Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia i wiceprezydent Barbara Michalska.

Na placu budowy pojawili się przedstawiciele polskiego rządu: prezes PiS i wicepremier Jarosław Kaczyński, premier Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Marek Gróbarczyk i podsekretarz stanu w resorcie Infrastruktury Grzegorz Witkowski. Byli też wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki oraz marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz. Nad Świnę dotarli przedstawiciele europarlamentu Elżbieta Rafalska i Joachim Brudziński,   oraz posłowie Leszek Dobrzyński, Artur Szałabawka, Michał Jach. Pojawił się również b. sekretarz stanu i wojewoda zachodniopomorski dr Krzysztof Kozłowski, szefowie firm branży morskiej, samorządowcy.

Polska racja stanu

Prezes PiS po raz kolejny przywołał słowa śp. brata, prezydenta Lecha Kaczyńskiego:

Silne Pomorze to polska racja stanu dodając, że tunel to element szerszego planu, wraz z budową obwodnicy Zachodniej Szczecina, dróg ekspresowych łączących Poznań, Piłę, Koszalin, Kołobrzeg…

Podkreślając wagę integracji kraju w wielu wymiarach, przestrzegał jednocześnie przed fatalnymi pomysłami kultywowania nowych przodków, którzy z Polską nie mieli nic wspólnego a niejednokrotnie na nasz kraj podnosili rękę. Prezes zachęcał do wspólnych działań. To konieczność i szansa sukcesu, zniwelowania różnic z krajami zachodu – przekonywał. Ta perspektywa, jego zdaniem, wcale nie jest tak odległa.

– Warto być Polakiem, i warto żeby Polska trwała – podkreślił Jarosław Kaczyński dodając, że ten tunel to mały element działań w kierunku wielowymiarowej integracji kraju.

Determinacja

Jarosław Kaczyński nie krył też podziwu dla determinacji, z jaką przez lata o budowę tunelu walczyli gospodarze, prezydent Janusz Żmurkiewcz i wiceprezydent Barbara Michalska, samorządowcy.

Prezydent Świnoujścia przedstawił krótkie kalendarium inwestycji. Przypomniał m.in. datę 11 lipca 2007 roku i wizytę nad Świną ówczesnego premiera Jarosław Kaczyńskiego, który wtedy właśnie ogłosił decyzję o budowie tunelu. W kwietniu 2017 r na promie Karsibór podpisano dokumenty zapewniające finasowanie inwestycji, a we wrześniu następnego roku w obecności premiera Mateusza Morawieckiego byliśmy świadkami podpisania umowy przez inwestora, miasto Świnoujście i wykonawcę, konsorcjum PORR/Gulermak. Inwestorem zastępczym został szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

         Wola i chęć działania

– Potrzeba woli i gotowości do działania – stwierdził premier Mateusz Morawicki odnosząc się do minionych dekad i indolencji decydentów w sprawie budowy tunelu.

Premier zaznaczył, iż tunel, który jest wzmocnieniem naszego wybrzeża, wpisuje się w spójny scenariusz  infrastrukturalny.

– My realizujemy polską rację stanu z gazoportem, gazociągiem Baltic Pipe budujemy naszą niezależność od Rosji – mówił szef rządu. – Pokazujemy, czym jest racja stanu tworząc Polskę spójną, zintegrowaną i bezpieczną.

Rozwój zrównoważony

– Inwestujemy, tam gdzie jest to potrzebne, w całej Polsce, bez względu na wyborcze preferencje – podkreślał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Budujemy tunele, drogi, połączenia kolejowe stosując najnowsze technologie i wykorzystując naszych inżynierów. Naszym kredo jest rozwój zrównoważony i dotrzymujemy słowa.

Jak zauważył europoseł Joachim Brudziński, historia dzieje się na naszych oczach. – Ten tunel, to spełnienie marzeń wielu pokoleń – dodał z satysfakcją.

Maszynę, która przybrała nazwę „Wyspiarka” – zdecydowali o tym uczestnicy plebiscytu. Przedstawiciel wykonawcy, konsorcjum PORR/Gulermak zwrócili uwagę na gabaryty maszyny do drążenia tunelu – ma średnicę 13,5 m oraz prawie 100 m długości. Będzie pracowała dzień i noc, bez przerwy. W ciągu 7 miesięcy ma wydrążyć tunel o długości 1780 m – kiedy maszyna osiągnie optymalne tempo pracy, będzie drążyć 10 m tunelu na dobę.

 Tunel ma być gotowy pod koniec przyszłego roku. Koszt inwestycji to 912 mln zł, z czego 775 mln zł stanowią fundusze unijne, pozostałą kwotę wkład miasta.

pj

Źródło własne

Zobacz podobne

Gaz-System: rusza kolejny etap prac ws. budowy Nordycko-Bałtyckiego Korytarza Wodorowego

BS

Pustynie tlenowe w Bałtyku – eksperci ostrzegają

PL

Czy m/s Jantar powróci do rodzinnego Elbląga?

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie