To ważna chwila – stwierdził Jarosław Kaczyński, lider Prawa i Sprawiedliwości tuż przed uruchomieniem potężnej maszyny, o średnicy 13,5 metra i długości prawie 100 metrów, którą w ciągu 7 miesięcy wydrąży tunel pod Świną. Prezes podkreślił ekonomiczny ale także kulturowy i symboliczny aspekt przedsięwzięcia integrującego kraj. – Rzeczpospolita będzie połączona, będzie jedną ojczyną w każdym wymiarze – mówił.
Wyjątkowość wydarzenia podkreślali praktycznie wszyscy uczestnicy, których witali gospodarze – Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia i wiceprezydent Barbara Michalska.
Na placu budowy pojawili się przedstawiciele polskiego rządu: prezes PiS i wicepremier Jarosław Kaczyński, premier Mateusz Morawiecki, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Marek Gróbarczyk i podsekretarz stanu w resorcie Infrastruktury Grzegorz Witkowski. Byli też wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki oraz marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz. Nad Świnę dotarli przedstawiciele europarlamentu Elżbieta Rafalska i Joachim Brudziński, oraz posłowie Leszek Dobrzyński, Artur Szałabawka, Michał Jach. Pojawił się również b. sekretarz stanu i wojewoda zachodniopomorski dr Krzysztof Kozłowski, szefowie firm branży morskiej, samorządowcy.
Polska racja stanu
Prezes PiS po raz kolejny przywołał słowa śp. brata, prezydenta Lecha Kaczyńskiego:
Silne Pomorze to polska racja stanu dodając, że tunel to element szerszego planu, wraz z budową obwodnicy Zachodniej Szczecina, dróg ekspresowych łączących Poznań, Piłę, Koszalin, Kołobrzeg…
Podkreślając wagę integracji kraju w wielu wymiarach, przestrzegał jednocześnie przed fatalnymi pomysłami kultywowania nowych przodków, którzy z Polską nie mieli nic wspólnego a niejednokrotnie na nasz kraj podnosili rękę. Prezes zachęcał do wspólnych działań. To konieczność i szansa sukcesu, zniwelowania różnic z krajami zachodu – przekonywał. Ta perspektywa, jego zdaniem, wcale nie jest tak odległa.
– Warto być Polakiem, i warto żeby Polska trwała – podkreślił Jarosław Kaczyński dodając, że ten tunel to mały element działań w kierunku wielowymiarowej integracji kraju.
Determinacja
Jarosław Kaczyński nie krył też podziwu dla determinacji, z jaką przez lata o budowę tunelu walczyli gospodarze, prezydent Janusz Żmurkiewcz i wiceprezydent Barbara Michalska, samorządowcy.
Prezydent Świnoujścia przedstawił krótkie kalendarium inwestycji. Przypomniał m.in. datę 11 lipca 2007 roku i wizytę nad Świną ówczesnego premiera Jarosław Kaczyńskiego, który wtedy właśnie ogłosił decyzję o budowie tunelu. W kwietniu 2017 r na promie Karsibór podpisano dokumenty zapewniające finasowanie inwestycji, a we wrześniu następnego roku w obecności premiera Mateusza Morawieckiego byliśmy świadkami podpisania umowy przez inwestora, miasto Świnoujście i wykonawcę, konsorcjum PORR/Gulermak. Inwestorem zastępczym został szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wola i chęć działania
– Potrzeba woli i gotowości do działania – stwierdził premier Mateusz Morawicki odnosząc się do minionych dekad i indolencji decydentów w sprawie budowy tunelu.
Premier zaznaczył, iż tunel, który jest wzmocnieniem naszego wybrzeża, wpisuje się w spójny scenariusz infrastrukturalny.
– My realizujemy polską rację stanu z gazoportem, gazociągiem Baltic Pipe budujemy naszą niezależność od Rosji – mówił szef rządu. – Pokazujemy, czym jest racja stanu tworząc Polskę spójną, zintegrowaną i bezpieczną.
Rozwój zrównoważony
– Inwestujemy, tam gdzie jest to potrzebne, w całej Polsce, bez względu na wyborcze preferencje – podkreślał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Budujemy tunele, drogi, połączenia kolejowe stosując najnowsze technologie i wykorzystując naszych inżynierów. Naszym kredo jest rozwój zrównoważony i dotrzymujemy słowa.
Jak zauważył europoseł Joachim Brudziński, historia dzieje się na naszych oczach. – Ten tunel, to spełnienie marzeń wielu pokoleń – dodał z satysfakcją.
Maszynę, która przybrała nazwę „Wyspiarka” – zdecydowali o tym uczestnicy plebiscytu. Przedstawiciel wykonawcy, konsorcjum PORR/Gulermak zwrócili uwagę na gabaryty maszyny do drążenia tunelu – ma średnicę 13,5 m oraz prawie 100 m długości. Będzie pracowała dzień i noc, bez przerwy. W ciągu 7 miesięcy ma wydrążyć tunel o długości 1780 m – kiedy maszyna osiągnie optymalne tempo pracy, będzie drążyć 10 m tunelu na dobę.
Tunel ma być gotowy pod koniec przyszłego roku. Koszt inwestycji to 912 mln zł, z czego 775 mln zł stanowią fundusze unijne, pozostałą kwotę wkład miasta.
pj
Źródło własne