Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja

Grupa Lotos. W 2020 r. przerobiono 10,2 mln ton ropy

Rafineria Grupy Lotos przerobiła w 2020 roku 10,2 mln ton ropy naftowej i wyprodukowała 11 mln ton produktów – poinformowały we wtorek władze koncernu na konferencji prasowej podsumowującej wyniki za ubiegły rok.

W ub. roku Grupa Kapitałowa Lotos miała 33,2 proc. udziału w krajowym rynku paliw ogółem, czyli o 0,6 punktu procentowego więcej niż w poprzednim roku. Na koniec 2020 r. w sieci stacji paliw Lotos funkcjonowało 513 obiektów, o siedem więcej niż w 2019 r.

„W 2020 roku rafineria Lotosu niemal w pełni (96,8 proc.) wykorzystała swoje nominalne moce wytwórcze, przerabiając 10,2 mln ton ropy, podczas gdy większość zakładów w Europie było zmuszonych ograniczać działalność w związku z pandemią. W ubiegłym roku spółka wyprodukowała 11 mln ton produktów” – podano.

Główny udział w strukturze produkcji GL w 2020 r. miał olej napędowy (52 proc.) – wyprodukowano go 5,8 mln ton, czyli o 5,5 proc. więcej niż w poprzednim roku.

W 2020 r. największe problemy miała branża lotnicza, co przełożyło się na duża presję cenową dla głównego produktu gdańskiej rafinerii, jakim był olej napędowy. „Spółka ograniczyła produkcję paliwa lotniczego i jednocześnie maksymalizowała produkcję asfaltów, które charakteryzowały się relatywnie wysokimi cenami rynkowymi” – poinformowano.

„Pomimo pandemii, która skutkowała najtrudniejszymi od wielu lat warunkami prowadzenia działalności, gdański koncern zamknął ub. rok z mocnymi (+35 proc.) przepływami pieniężnymi z działalności operacyjnej oraz niższymi (-22 proc.) kosztami operacyjnymi” – zaznaczono.

Zysk operacyjny w GL w 2020 r. powiększony o amortyzację i oczyszczony ze zdarzeń jednorazowych (tzw. oczyszczona EBITDA wg LIFO) wyniósł 1 mld 356 mln zł, co oznacza spadek w porównaniu do 2019 roku o 52,6 proc. „Spadek ten jest uzasadniony historycznie najdłużej trwającym pogorszeniem sytuacji na rynku surowców i produktów naftowych, dużą zmiennością notowań, recesją gospodarczą oraz zaburzeniem równowagi w relacji podaży i popytu w warunkach pandemii COVID-19” – wyjaśniono.

„Stabilną sytuację finansową potwierdza wskaźnik dług netto/EBITDA LIFO, który na koniec 2020 r. znajdował się na poziomie 1,42x, tj. poniżej celu strategicznego. Odnotowano też wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, tj. 2,87 mld zł w 2020 r. wobec 2,13 mld zł w 2019 r (+34,7 proc.)” – poinformowano.

Podkreślono, że Grupa Lotos jako jedna z pięciu spółek indeksu WIG20 na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w „trudnym covidowym roku” wypłaciła akcjonariuszom dywidendę w kwocie około 185 mln zł, tj. 1 zł na jedną akcję, „po raz czwarty z rzędu i zgodnie z deklaracją zapisaną w strategii spółki”.

W 2020 roku wydatki inwestycyjne w Grupie Lotos wyniosły ok. 0,8 mld zł.

Uruchomiono instalację Węzła Odzysku Wodoru (tzw. WOW), która zgodnie z założeniami projektowymi umożliwi produkcję dodatkowej puli: 70 tys. ton LPG, 43 tys. ton benzyny surowej, 39 tys. ton benzyny lekkiej i prawie 9 tys. ton wodoru rocznie.

W ub. roku finalizowano również prace nad projektem budowy czwartego nalewaka kolejowego, celem zwiększenia efektywności i opłacalności procesów produkcyjnych, a także ograniczenia uciążliwości dla środowiska i usprawnienia logistyki. Nalewak o wydajności 2,2 mln ton paliw rocznie, zapewni GL możliwość dostarczenia większej ilości oleju napędowego i benzyny na krajowy rynek.

Źródło Pap fot. Lotos

Zobacz podobne

Szefowa dyplomacji Niemiec: „Nord Stream 2 obecnie nie może uzyskać zezwolenia”

AZ

Lotos wdrożył działania, by o 50 proc. ograniczyć wykorzystanie gazu kwartał do kwartału

KM

PFN: jacht „I Love Poland” pierwszy w regatach wokół Majorki

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie