Polski Portal Morski
Aktualności Extra

“Odkryj Polskę” – “Brama Żuraw w Gdańsku” na monecie NBP

NBP wprowadził do obiegu monetę okolicznościową z serii “Odkryj Polskę” – “Brama Żuraw w Gdańsku” – poinformował w piątkowym komunikacie Bank.

Rewers wprowadzonej do obiegu przez NBP okolicznościowej monety przedstawia Bramę Żuraw widoczną z prawego brzegu rzeki Motławy oraz herb Gdańska w postaci dwóch krzyży i korony – czytamy w komunikacie NBP. Okolicznościowa pięciozłotowa moneta w standardzie obiegowym została wyemitowana w nakładzie do miliona sztuk.

“Monetę można zamienić według wartości nominalnej w Oddziałach Okręgowych NBP” – poinformowano.

“Narodowy Bank Polski emisję serii “Odkryj Polskę” rozpoczął w 2014 r. Ma ona przybliżać miejsca i zdarzenia ważne dla naszego kraju” – napisano.

NBP dodał, iż “monety emitowane w tej serii mają parametry techniczne standardowych monet obiegowych o nominale 5 zł. Moneta “Brama Żuraw w Gdańsku” jest trzynastym tematem w serii”.

Cytowany w komunikacie ks. prof. dr hab. Wojciech Zawadzki przybliżając historię widocznej na awersie monety Bramy Żuraw przypomniał, że “Gdańsk od początku swego istnienia rozwijał się gospodarczo dzięki morskiej i rzecznej wymianie handlowej”.

Jak przypomniał, “[…] dokumenty archiwalne potwierdzają istnienie w 1363 r. w ciągu wschodnich murów miejskich umocnionej drewnianej bramy, która spłonęła w 1442 r. W 1444 r. zbudowano w tym samym miejscu murowaną budowlę w stylu flamandzkim, pełniącą funkcję dźwigu portowego. Nazwa tej bramy pochodzi od blaszanego wiatrowskazu w kształcie żurawia, umieszczonego na jej szczycie”.

Zawadzki dodał, że “w XVIII w. Żuraw przestał pełnić funkcję dźwigu portowego, ale był jeszcze wykorzystywany do stawiania masztów na statkach wiślanych ruszających w powrotny rejs w górę Wisły. Potem służył do wynurzania ruf statków z napędem mechanicznym oraz do remontów śrub i sterów okrętowych. W XIX w. gdański port intensywnie rozbudowywał się w nowym miejscu i Żuraw przestał być potrzebny”.

“Podczas działań wojennych w 1945 r. spłonęła drewniana konstrukcja Żurawia, a ceglane baszty uległy zniszczeniu. Mury bramy odbudowano w latach 1957–1959, a drewnianą konstrukcję dźwigu zrekonstruowano w latach 1963–1965” – wyjaśnił. Jak wskazał Zawadzki, “od 1977 r. zabytek jest oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Gdański Żuraw jest największym i najstarszym z zachowanych dźwigów portowych średniowiecznej Europy”.

Źródło PAP fot. NBP

Zobacz podobne

Trwają prace przy gazociągu Goleniów – Lwówek – najdłuższym fragmentem Baltic Pipe w Polsce

BS

Pomnik inż. Tadeusza Wendy zostanie odsłonięty w Gdyni 29 maja

BS

Polscy żeglarze na czele mistrzostw świata juniorów w klasie 49er

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie