Polski Portal Morski
Aktualności Extra

„Odkryj Polskę” – „Brama Żuraw w Gdańsku” na monecie NBP

NBP wprowadził do obiegu monetę okolicznościową z serii „Odkryj Polskę” – „Brama Żuraw w Gdańsku” – poinformował w piątkowym komunikacie Bank.

Rewers wprowadzonej do obiegu przez NBP okolicznościowej monety przedstawia Bramę Żuraw widoczną z prawego brzegu rzeki Motławy oraz herb Gdańska w postaci dwóch krzyży i korony – czytamy w komunikacie NBP. Okolicznościowa pięciozłotowa moneta w standardzie obiegowym została wyemitowana w nakładzie do miliona sztuk.

„Monetę można zamienić według wartości nominalnej w Oddziałach Okręgowych NBP” – poinformowano.

„Narodowy Bank Polski emisję serii „Odkryj Polskę” rozpoczął w 2014 r. Ma ona przybliżać miejsca i zdarzenia ważne dla naszego kraju” – napisano.

NBP dodał, iż „monety emitowane w tej serii mają parametry techniczne standardowych monet obiegowych o nominale 5 zł. Moneta „Brama Żuraw w Gdańsku” jest trzynastym tematem w serii”.

Cytowany w komunikacie ks. prof. dr hab. Wojciech Zawadzki przybliżając historię widocznej na awersie monety Bramy Żuraw przypomniał, że „Gdańsk od początku swego istnienia rozwijał się gospodarczo dzięki morskiej i rzecznej wymianie handlowej”.

Jak przypomniał, „[…] dokumenty archiwalne potwierdzają istnienie w 1363 r. w ciągu wschodnich murów miejskich umocnionej drewnianej bramy, która spłonęła w 1442 r. W 1444 r. zbudowano w tym samym miejscu murowaną budowlę w stylu flamandzkim, pełniącą funkcję dźwigu portowego. Nazwa tej bramy pochodzi od blaszanego wiatrowskazu w kształcie żurawia, umieszczonego na jej szczycie”.

Zawadzki dodał, że „w XVIII w. Żuraw przestał pełnić funkcję dźwigu portowego, ale był jeszcze wykorzystywany do stawiania masztów na statkach wiślanych ruszających w powrotny rejs w górę Wisły. Potem służył do wynurzania ruf statków z napędem mechanicznym oraz do remontów śrub i sterów okrętowych. W XIX w. gdański port intensywnie rozbudowywał się w nowym miejscu i Żuraw przestał być potrzebny”.

„Podczas działań wojennych w 1945 r. spłonęła drewniana konstrukcja Żurawia, a ceglane baszty uległy zniszczeniu. Mury bramy odbudowano w latach 1957–1959, a drewnianą konstrukcję dźwigu zrekonstruowano w latach 1963–1965” – wyjaśnił. Jak wskazał Zawadzki, „od 1977 r. zabytek jest oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Gdański Żuraw jest największym i najstarszym z zachowanych dźwigów portowych średniowiecznej Europy”.

Źródło PAP fot. NBP

Zobacz podobne

„Joint Warrior” – z północy na południe. Najważniejsze ćwiczenia morskie NATO

PL

3700 raków szlachetnych trafiło już do rzek Podlasia i Lubelszczyzny!

PL

Arktyczny ptak zawędrował na Pomorze Zachodnie

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie