W dniu 22 września w Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” sp. z o.o. rozpoczęto cięcie blach do budowy doku pływającego dla Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A. w Szczecinie, rozpoczynając proces tej budowy.
Długość całkowita doku ma wynosić ok. 235,6 m a szerokość zewnętrzna -47,3 m.
– Będzie to największy dok pływający w Europie – mówi Piotr Żelazek z biura projektowego Westcon Design. – Dok o długości 220 metrów, szerokości zewnętrznej – 47 metrów. Jego charakterystyczną wartością jest ta nośność, o której mówimy – to jest 27 tysięcy ton. Co ciekawe, naszym celem projektowym było przygotowanie dokumentacji na dok, który będzie w stanie podnieść największe statki operujące na Bałtyku i Morzu Północnym. Mówię tu zarówno o masowcach, jak i Ropaxach.
Dok będzie tak duży że zostanie zmontowany na wodzie. – On będzie budowany w tzw. blokach. Każdy z tych bloków będzie wodowany z pochylni i w tej chwili intencją jest łączenie tych bloków na wodzie, przy pomocy urządzenia, które nazywa się kesonem. Pozwoli ono pracownikom bezpiecznie wejść pod pływające dwa bloki i połączyć je za pomocą spawania – tłumaczy Żelazek.
Aby wybudować dok trzeba zamówić 10 tysięcy ton stali.
Głównym wykonawcą kontraktu jest Stocznia Szczecińska „Wulkan” sp. z o.o., a inwestorem Fundusz Rozwoju Spółek S.A., nadzór klasyfikacyjny prowadzi Polski Rejestr Statków S.A.
źródło Stocznia Wulkan, Radio Szczecin / fot. Westcon Design Poland