Polski Portal Morski
Stocznie Ważne

Stocznia CRIST rozpoczęła cięcie blach statku do budowy najdłuższego na świecie zatapialnego tunelu

26 Października rozpoczęło się oficjalne cięcie blach pod budowę jednostki MPP, która będzie pracować przy budowie podwodnego tunelu łączącego Danię i Niemcy. To kolejny bardzo znaczący projekt który objęła polska stocznia CRIST , która jest wiodącą stocznią na rynku europejskim.

Oficjalne cięcie blach w stoczni rozpoczęto 26 października, zgodnie z harmonogramem. W pełni wyposażony, wielofunkcyjny ponton (MPP), wraz z zanurzalnym narzędziem zasypowym będzie pracował przy budowie podwodnego tunelu przez cieśninę Bełt Fehmarn, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na duńskiej wyspie Lolland. Będzie to najdłuższy na świecie zatapialny tunel.

CRIST zawarł umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum FLC (Femern Link Contractors) odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie  Fehmarnbelt. Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą które zajmie poniżej trzech godzin (obecnie 4½ godziny).

Femern Link Contractors, FLC, jest spółką joint venture odpowiedzialną za projekt i budowę tunelu zatapianego. Joint Venture tworzą międzynarodowe firmy budowlane, które posiadają indywidualne doświadczenie w dużych projektach infrastrukturalnych.

Joint Venture obejmuje VINCI Construction Grands Projets (spółka wiodąca w przypadku dwóch kontraktów dotyczących budowy tunelu zatapianego i fabryki prefabrykatów tunelowych), Per Aarsleff Holding A/S (spółka wiodąca w kontrakcie obejmującym rampy wjazdowe do tunelu), Soletanche Bachy International (spółka zależna VINCI Construction), CFE, Dredging International NV, Wayss & Freytag Ingenieurbau, Max Bögl Stiftung & Co, BAM Infra i BAM International.

CRIST zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę wielozadaniową [MPP] wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, także wybudowane przez CRIST), które posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego. W ramach projektu, CRIST będzie współpracował z lokalnym, partnerskim biurem projektowym StoGda, które będzie odpowiedzialne za rozwinięcie projektu technicznego oraz projekt roboczy.

Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT), zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych.

źródło CRIST / fot. fb CRIST

Zobacz podobne

Gróbarczyk: 360 mln zł na budowę falochronu w Świnoujściu stało się faktem

BS

Gazowce wyczarterowane dla PGNiG będą miały nowe nazwy

BS

Kolejna 17. w tym roku dostawa LNG do Terminala w Świnoujściu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie