Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty

Port Zewnętrzny czyli największa inwestycja w historii w Portu Gdynia

Port Zewnętrzny jest najważniejszą inwestycją w rozwoju Portu Gdynia. Projekt polega na zaprojektowaniu, budowie, sfinansowaniu, wyposażeniu, a następnie utrzymaniu i eksploatacji nowego pirsu Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany został terminal kontenerowy, o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie.

Nowy Port pozwoli na obsługiwanie m.in. kontenerów z 430-metrowych statków oceanicznych i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. To największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie (tzw. baltimaksy). Głębokowodny Port Zewnętrzny o powierzchni ponad 150 hektarów powstaje na sztucznej wyspie. Nowa inwestycja zwiększy zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU czyli około 25 mln ton ładunków.Przygotowany został również dostęp drogowy i kolejowy do Portu Zewnętrznego. Zdaniem autorów projektu może w ten sposób powstać 700 nowych miejsc w pracy w samym Porcie Zewnętrznym i 4200 w otoczeniu branżowym.

W grudniu tego roku wydano decyzję środowiskową dla Portu Zewnętrznego. Jak informują branżowe media, oznacza to, że procedura zmierzająca do wybudowania w Gdyni nowego, sztucznego pirsu posuwa się do przodu. Naukowcy nie znaleźli przeciwwskazań do realizacji jednej z największych inwestycji w historii portu.

W trakcie tworzenia raportu oddziaływania na środowisko zadecydowano o zmianie wcześniej planowanego kształtu pirsu, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się hałasu.

Port Gdynia dzięki tej wycenianej wstępnie na ponad 4 miliardy złotych inwestycji – jednemu z najkosztowniejszych zadań w całej swojej historii – ma stać się istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Planowane ukończenie budowy i wyposażenia Portu Zewnętrznego jest na rok 2028. Łączne nakłady inwestycyjne poniesione na realizację inwestycji wyniosą około 3,95 mld zł netto , razem z wyposażeniem terminalu.

źródło media/Port Gdynia /fot./ mat.filmowy Port Gdynia

Zobacz podobne

Nowy System Uzbrojenia OSU-35K na ORP Albatros

BS

Orlen: jesteśmy zabezpieczeni i w pełni przygotowani na embargo na rosyjski diesel

BS

Emerytowany admirał: „Kursk” zatonął po zderzeniu z okrętem podwodnym NATO

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie