Port Zewnętrzny jest najważniejszą inwestycją w rozwoju Portu Gdynia. Projekt polega na zaprojektowaniu, budowie, sfinansowaniu, wyposażeniu, a następnie utrzymaniu i eksploatacji nowego pirsu Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany został terminal kontenerowy, o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie.
Nowy Port pozwoli na obsługiwanie m.in. kontenerów z 430-metrowych statków oceanicznych i zanurzeniu sięgającym do 16 metrów. To największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie (tzw. baltimaksy). Głębokowodny Port Zewnętrzny o powierzchni ponad 150 hektarów powstaje na sztucznej wyspie. Nowa inwestycja zwiększy zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU czyli około 25 mln ton ładunków.Przygotowany został również dostęp drogowy i kolejowy do Portu Zewnętrznego. Zdaniem autorów projektu może w ten sposób powstać 700 nowych miejsc w pracy w samym Porcie Zewnętrznym i 4200 w otoczeniu branżowym.
W grudniu tego roku wydano decyzję środowiskową dla Portu Zewnętrznego. Jak informują branżowe media, oznacza to, że procedura zmierzająca do wybudowania w Gdyni nowego, sztucznego pirsu posuwa się do przodu. Naukowcy nie znaleźli przeciwwskazań do realizacji jednej z największych inwestycji w historii portu.
W trakcie tworzenia raportu oddziaływania na środowisko zadecydowano o zmianie wcześniej planowanego kształtu pirsu, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się hałasu.
Port Gdynia dzięki tej wycenianej wstępnie na ponad 4 miliardy złotych inwestycji – jednemu z najkosztowniejszych zadań w całej swojej historii – ma stać się istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Planowane ukończenie budowy i wyposażenia Portu Zewnętrznego jest na rok 2028. Łączne nakłady inwestycyjne poniesione na realizację inwestycji wyniosą około 3,95 mld zł netto , razem z wyposażeniem terminalu.
źródło media/Port Gdynia /fot./ mat.filmowy Port Gdynia