Polski Portal Morski
Aktualności

Rekord wszechczasów przychodów Kanału Sueskiego

Kanał Sueski w 2021 roku uzyskał z tytułu opłat tranzytowych przychody w wysokości 6,3 mld USD. Były one o 13 proc. większe, niż przychody w 2020 roku, a zarazem ustanowiły rekord wszechczasów w działalności tego przejścia transoceanicznego, poinformował Osama Rabie, szef Zarządu Kanału Sueskiego (SCA).

Kanałem tym przewozi się około 12 proc. liczonych wagowo towarów w światowym handlu, w tym – ok. 25 proc. drobnicy (w ujęciu TEU). W 2021 r. z tego przejścia morskiego skorzystało 20 694 statków, tj. o prawie 10 proc. więcej niż rok wcześniej (18 830 jednostek). Przewiozły one łącznie ok. 1,27 mld ton ładunków.

Te rekordowe wyniki kanał uzyskał pomimo tygodniowej przerwy w działalności, z powodu jego zablokowania w marcu przez supertankowiec Ever Given. Podczas burzy piaskowej statek – o długości ok. 400 metrów – utknął po przekątnej w poprzek kanału, którego szerokość w tym miejscu była o 1/3 mniejsza.

Część statków płynących z Azji do Europu i wschodnich portów Ameryki Północnej armatorzy skierowali wówczas dłuższą drogą, wokół afrykańskiego Przylądka Dobrej Nadziei (wydłuża to transite time o tydzień), co pozbawiło SCA wpływów. 

Z powodu zamknięcia kanału, Egipt tracił wówczas codziennie od 12 do 15 mln dolarów, informuje obecnie SCA. Ale od właściciela Ever Given (tajwańskiej spółki żeglugowej Evergreen) SCA początkowo żądała odszkodowania 1 wysokości 1 mld dolarów, a po negocjacjach – zmniejszyła tę kwotę do 200 mln. Chociaż kwota rekompensaty za blokadę kanału nie została oficjalnie ogłoszona przez jego władze, według niektórych analityków ostatecznie była ona jeszcze niższa. W listopadzie 20201 r. SCA zapowiedział, że począwszy od stycznia 2022 r podniesie opłaty tranzytowe o sześć procent. Wolne od tej podwyżki są jedynie statki turystyczne i gazowce, przewożące gaz skroplony.

Źródło: https://intermodalnews.pl/2022/01/04/rekord-wszechczasow-przychodow-kanalu-sueskiego/

fot.: Vyacheslav Argenberg Wikimedia Commons

Zobacz podobne

Wiceszef MSZ o Inicjatywie Trójmorza: powinniśmy kontynuować wsparcie dla inwestycji związanych z innowacjami

AB

LOTOS wspiera rozwój sektora biogazu i biometanu

BS

Rosyjska Flota Czarnomorska osłabiona po stracie samolotów na Krymie

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie