Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV

Jak przebiegają prace na budowie tunelu w Świnoujściu bez maszyny TBM?

Podczas gdy na budowie tunelu dalej trwają intensywne prace, Wyspiarka która napracowała się chyba najbardziej wraca już do Chin.

Gigantyczna maszyna TBM przypłynęła do Świnoujścia w częściach w październiku 2020 roku. W głosowaniu nad wyborem imienia dla maszyny wzięli udział internauci. W konkursie wygrała nazwa „Wyspiarka”, której pomysłodawcami są trzej świnoujścianie. Po złożeniu całej konstrukcji, 5 marca 2021 roku Wyspiarka została uruchomiona. Jej podróż rozpoczęła się w komorze startowej na wyspie Uznam. Maszyna wierciła aż 11 metrów pod ziemią i wydrążyła 1484 metry nowej drogi.

W tunelu TBM, przy budowie wyjść ewakuacyjnych EE1 oraz EE2, trwa mrożenie aktywne gruntu. Kontynuowana jest prefabrykacja zbrojenia, deskowanie i betonowanie wsporników. Uszczelniana jest także obudowa tubingowa tunelu. Trwa montaż prefabrykatów typu „U”, filigranów pod konstrukcję płyty poddrogowej, która jest również zbrojona, oraz prefabrykatów sufitowych dla kanału wentylacyjnego.

Elementy systemu STP Stacji Separacji Płuczki są cały czas demontowane i wywożone z placu budowy. W Budynku Centrum Obsługi wykonywane są zewnętrzne i wewnętrzne prace wykończeniowe.

Na wyspie Wolin prace nadal koncentrują się w komorze odbiorczej. Kontynuowany jest demontaż tymczasowej rampy i łoża TBM. Na rampie i w tunelu wykonywanym metodą stropową budowane jest odwodnienie korpusu drogi, trwa izolacja kanału technologicznego wraz z uszczelnianiem całej konstrukcji. Budowana jest sieć i uzbrojenie terenu oraz infrastruktury drogowej. Cały czas trwa zagospodarowywanie placu budowy,
prace porządkowe i utrzymaniowe.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

źródło/ fot./mat. filmowy UM Świnoujście

Zobacz podobne

Kurs na patent żeglarski. Wszystko, co powinieneś wiedzieć

BS

Nowy gazowiec Grupy Unimot. Element strategii w obliczu sankcji na LNG z Rosji

BS

Skoki do wody, antyterroryści i ewakuacja – tak było na Politechnice Morskiej w Szczecinie

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie