Na budowie tunelu pod Świną prace idą w dobrym tempie. Tunel pod Świną ma być gotowy w 2022, ale dla kierowców otwarty w 2023. Tunel pod Świną będzie najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km, a samego tunelu 1,5 km. Na budowie tunelu pod cieśniną Świny trwają intensywne prace.
W komorze odbiorczej TBM trwa deskowanie stropu zewnętrznego. Na rampie i w tunelu wykonywanym metodą stropową wykonywane są roboty wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych. Kontynuowane są także roboty drogowe, w tym budowa i przebudowa sieci i uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej. Przy bajpasie północnym budowany jest mur oporowy, a na placu budowy kontynuowane są prace porządkowe i utrzymaniowe.
W komorze startowej na wyspie Uznam trwają prace nad konstrukcjami wewnętrznymi. W budynku Biura Centrum Obsługi oraz Trafo TK3 kontynuowane są roboty wykończeniowe i instalacyjne prace wewnętrzne. Wykonywane są także prace programistyczne, w tym implementacja systemów sterowania infrastrukturą tunelową na terenie magazynu.
W tunelu TBM, przy wyjściu ewakuacyjnym EE1, trwa demontaż instalacji mrożeniowej oraz demontaż konstrukcji stalowej wzmacniającej tunel. Przy wyjściu ewakuacyjnym EE2 zakończono obudowę ostateczną i rozpoczęto demontaż instalacji mrożeniowej, a także konstrukcji stalowej wzmacniającej tunel TBM. Na odcinku T1 układane i uszczelniane są prefabrykaty, trwa również zbrojenie i betonowanie płyty poddrogowej oraz wylewka w kanałach technologicznych.
źródło/mat. filmowy UM Świnoujście/ fot. Cezary Iwanowski, PORR S.A.