Prace hydrotechniczne wykonane są w 66 procentach, rampa na „piątce” zamontowana, wykonawca instaluje hydraulikę. Robione są najazdy na estakadę.
Polska Morska zrobiła rekonesans po budowie sprawdzając stan prac przystosowywanego do funkcji intermodalnych terminala promowego w Świnoujściu. Po budowie oprowadzał nas Marek Kowalewski, prezes spółki Terminal Promowy Świnoujście.
Zdaniem wykonawcy prace hydrotechniczne modernizowanego terminalu wykonane są w 66 procentach.
Rampa na „piątce” jest praktycznie zamontowana – mówi prezes TPŚ. – Teraz instalowana jest tu hydraulika. Na placu przygotowywane są do montażu odbojnice. Kontynuowane są prace związane z sieciami elektrycznymi i kanalizacyjnymi.
Prezes wskazuje też na estakadę, które już wcześniej została wykonana. Teraz robione są najazdy. Nowe place parkingowe już służą kierowcom TIR-ów.
Mam nadzieję, że przebudowa terminalu i dostosowanie go do funkcji intermodalnych uda się zakończyć w połowie przyszłego roku – dodaje Prezes Kowalewski.
Kluczową kwestią tej inwestycji była przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych i placów manewrowo-postojowych. Ponadto w ramach projektu powstało nowe – z połączenia dwóch istniejących – stanowisko promowe o długości 294 m. Z kolei rampa przeładunkowa zwiększy swoje możliwości techniczne uzyskując docelowo 35 m szerokości i 180 ton nośności.
Celem projektu jest przystosowanie istniejącej infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m. Inwestycja poprawi też bezpieczeństwo na terminalu, to za sprawą nowego rękawa pasażerskiego umożliwiającego bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. Z kolei wyposażenie terminalu w nowe ciągniki siodłowe i dwa wózki wysokiego składowania typu „reach stacker” usprawni transport i przeładunek kontenerów na terminalu.
Wykonawcą robót jest firma Budimex. Koszt projektu to kilkaset milionów złotych. Precyzyjnie będzie można oszacować inwestycję po jej zakończeniu. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).
Międzynarodowy korytarz transportowy
Przedsięwzięcie stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk i jest kontynuacją współpracy ZMPSiŚ SA w ramach „autostrady morskiej” z portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r.
PJ / Fot./ mat. filmowy Polska Morska