Kongsberg Maritime dostarczy Stoczni Remontowej Shipbuilding trzy zestawy pojazdów podwodnych Hugin dla kolejnych trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II.
Trzy zestawy autonomicznych pojazdów podwodnych Hugin z systemem pozycjonowania i łączności HiPAP trafią do polskiej spółki stoczniowej w ciągu najbliższych czterech lat. Powyższe zamówienie jest kontynuacją poprzednich umów na udaną integrację systemów Hugin i HiPAP na pierwszych trzech niszczycielach min projektu 258 Kormoran II: OORP Kormoran (601), Albatros (602) i Mewa (603) (ORP Albatros przekazany Marynarce Wojennej RP).
Pojazdy podwodne Hugin oferują najwyższą autonomiczną zdolność do zdalnego wyszukiwania i badań podmorskich. Pojazdy te charakteryzują się dużą zwrotnością i doskonałą statecznością w celu gromadzenia danych wysokiej jakości. Hydrodynamiczny kształt, dokładne czujniki i wysoka pojemność baterii sprawiają, że roboty są popularnym wyborem dla sił zbrojnych na całym świecie. Napędzane są przez silnik elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych. Zapewnia to długotrwałość działania od 24 do 74 h przy prędkości 2-6 w. Masa pojazdu zależy od konfiguracji to 1000-1550 kg. Jedną z wielu zalet systemu Hugin jest ich modułowa konstrukcja i szeroka gama opcji.
Jak zaznaczył Dariusz Jaguszewski członek zarządu ds. handlowych w Stoczni Remontowej Shipbuilding:
Te niszczyciele min stanowią ważną umowę dla Stoczni Remontowej Shipbuilding, a także ważne oświadczenie i wzmocnienie bezpieczeństwa narodowego Polski w szybko zmieniającym się świecie. Kongsberg Maritime z powodzeniem dostarczył i wprowadził systemy Hugin i HiPAP dla pierwszych trzech okrętów w programie Kormoran II. Dziewięcioletnie doświadczenie w pracy z Kongsbergiem dzięki tym dostawom było wysoce profesjonalne przez cały czas i jesteśmy przekonani, że technologie, które mają być dostarczone, stanowią najnowocześniejsze systemy autonomii podwodnej i przeciwminowej.
Niszczyciel min proj. 258 to jednostka o wyporności ok. 850 ton, długości maksymalnej 58,5 m (długość między pionami 55,58 m), szerokości 10,3 m oraz zanurzeniu konstrukcyjnym 2,7 m. Napęd okrętu stanowią dwa ośmiocylindrowe silniki wysokoprężne MTU 8V 396 TE74L o mocy nominalnej 1000 kW (1360 KM) każdy, napędzających dwa pędniki cykloidalne Voith 21R5/160, powalające na osiągnięcie prędkości projektowej 15 węzłów. Zasięg wynosi ok. 2500 Mm, a autonomiczność 10 dni. Załoga Kormoran II liczy 45 osób, w tym 7 oficerów. W stosunku do prototypowego ORP Kormoran w jednostkach seryjnych dokonano licznych zmian w zakresie broni podwodnej. Na ich pokład trafiły nowe pojazdy podwodne Saab Double Eagle Sarov i Teledyne Gavia oraz sonar holowany Kraken Katfish 180. Uzbrojeniem są 35-mm armata automatyczna OSU-35K (docelowym; na prototypie jest 23-mm podwójna armata automatyczna ZU-23-2MR Wróbel II), trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kal. 12,7 mm oraz przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom
źródło https://milmag.pl/norweskie-pojazdy-podwodne-hugin-na-kolejne-kormorany/ / fot. Stocznia Remontowa Shipbuilding