Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Norweskie pojazdy podwodne na Kormoranach

Kongsberg Maritime dostarczy Stoczni Remontowej Shipbuilding trzy zestawy pojazdów podwodnych Hugin dla kolejnych trzech niszczycieli min projektu 258 Kormoran II.

Trzy zestawy autonomicznych pojazdów podwodnych Hugin z systemem pozycjonowania i łączności HiPAP trafią do polskiej spółki stoczniowej w ciągu najbliższych czterech lat. Powyższe zamówienie jest kontynuacją poprzednich umów na udaną integrację systemów Hugin i HiPAP na pierwszych trzech niszczycielach min projektu 258 Kormoran II: OORP Kormoran (601), Albatros (602) i Mewa (603) (ORP Albatros przekazany Marynarce Wojennej RP).

Pojazdy podwodne Hugin oferują najwyższą autonomiczną zdolność do zdalnego wyszukiwania i badań podmorskich. Pojazdy te charakteryzują się dużą zwrotnością i doskonałą statecznością w celu gromadzenia danych wysokiej jakości. Hydrodynamiczny kształt, dokładne czujniki i wysoka pojemność baterii sprawiają, że roboty są popularnym wyborem dla sił zbrojnych na całym świecie. Napędzane są przez silnik elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych. Zapewnia to długotrwałość działania od 24 do 74 h przy prędkości 2-6 w. Masa pojazdu zależy od konfiguracji to 1000-1550 kg. Jedną z wielu zalet systemu Hugin jest ich modułowa konstrukcja i szeroka gama opcji.

Jak zaznaczył Dariusz Jaguszewski członek zarządu ds. handlowych w Stoczni Remontowej Shipbuilding:

Te niszczyciele min stanowią ważną umowę dla Stoczni Remontowej Shipbuilding, a także ważne oświadczenie i wzmocnienie bezpieczeństwa narodowego Polski w szybko zmieniającym się świecie. Kongsberg Maritime z powodzeniem dostarczył i wprowadził systemy Hugin i HiPAP dla pierwszych trzech okrętów w programie Kormoran II. Dziewięcioletnie doświadczenie w pracy z Kongsbergiem dzięki tym dostawom było wysoce profesjonalne przez cały czas i jesteśmy przekonani, że technologie, które mają być dostarczone, stanowią najnowocześniejsze systemy autonomii podwodnej i przeciwminowej.

Niszczyciel min proj. 258 to jednostka o wyporności ok. 850 ton, długości maksymalnej 58,5 m (długość między pionami 55,58 m), szerokości 10,3 m oraz zanurzeniu konstrukcyjnym 2,7 m. Napęd okrętu stanowią dwa ośmiocylindrowe silniki wysokoprężne MTU 8V 396 TE74L o mocy nominalnej 1000 kW (1360 KM) każdy, napędzających dwa pędniki cykloidalne Voith 21R5/160, powalające na osiągnięcie prędkości projektowej 15 węzłów. Zasięg wynosi ok. 2500 Mm, a autonomiczność 10 dni. Załoga Kormoran II liczy 45 osób, w tym 7 oficerów. W stosunku do prototypowego ORP Kormoran w jednostkach seryjnych dokonano licznych zmian w zakresie broni podwodnej. Na ich pokład trafiły nowe pojazdy podwodne Saab Double Eagle Sarov i Teledyne Gavia oraz sonar holowany Kraken Katfish 180. Uzbrojeniem są 35-mm armata automatyczna OSU-35K (docelowym; na prototypie jest 23-mm podwójna armata automatyczna ZU-23-2MR Wróbel II), trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe WKM-Bm kal. 12,7 mm oraz przenośne wyrzutnie rakiet przeciwlotniczych Grom

źródło https://milmag.pl/norweskie-pojazdy-podwodne-hugin-na-kolejne-kormorany/ / fot. Stocznia Remontowa Shipbuilding

Zobacz podobne

ZMPSiŚ niestrudzony w walce z pandemią

AB

Jak zmienił się Port Gdańsk od początku powstania?

BS

ORP Sęp zwodowany

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie