Budowa tunelu w Świnoujściu to oprócz prac konstrukcyjnych również wykonanie szeregu instalacji i systemów.
Biuro Centrum Obsługi to „serce tunelu”. Nie bez powodu – to właśnie z tego miejsca sterowane są wszystkie instalacje, w tym związane z bezpieczeństwem, monitoring, systemy przeciwpożarowe, a także pomiaru jakości powietrza.
Znajduje się tam również stanowisko operatorów, którzy przez całą dobę będą obserwować monitory i kontrolować bezpieczeństwo w tunelu.
Tunel jest dwukierunkowy i dla wzmocnienia bezpieczeństwa jego użytkowników będzie w nim obowiązywał odcinkowy pomiar prędkości. Obecnie trwa programowanie systemu SCADA (ang. Supervisory Control And Data Acquisition), który jest „napisany” specjalnie dla tunelu pod cieśniną Świny. Dzięki niemu systemy zostaną skoordynowane i będzie można na bieżąco podglądać stan każdego urządzenia funkcjonującego w tunelu.
Na placu budowy trwa demontaż hali prefabrykacji. Z kolei na rampie montowane są panele aluminiowe, które tworzą elewację ścian szczelinowych. W wentylatorni VC1 montowane są tłumiki oraz konstrukcja wraz z żaluzjami wentylacyjnymi w wyrzutni wentylacyjnej.
Przy wyjściach ewakuacyjnych w tunelu TBM montowana jest instalacja infrastruktury. Cała konstrukcja jest doszczelniana, a obudowa tunelu jest również czyszczona. Na drogach i wokół zbiorników ustawiane jest ogrodzenie.
źródło UM Świnoujście / fot. GDDKiA Mateusz Grzeszczuk/ mat. filmowy UM Świnoujście