Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Koniec operacji podnoszenia mostu drogowego na Odrze

Dobiegła końca operacja podnoszenia mostu drogowego na Odrze w Krośnie Odrzańskim. To jeden z kluczowych momentów inwestycji prowadzonej przez Wody Polskie RZGW we Wrocławiu, która pozwoli na prowadzenie na tym odcinku rzeki akcji lodołamania i zapobieganie powodziom zatorowym, co dodatkowo wzmocni ochronę przed kataklizmem tej części województwa lubuskiego.

Inwestycja jest realizowana przez Wody Polskie RZGW we Wrocławiu w ramach Jednostki Realizującej Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły – zadania pod nazwą „Przebudowa mostu drogowego w Krośnie Odrzańskim wraz z drogami dojazdowymi”. Polega na podniesieniu konstrukcji przęseł mostu o 184 cm w celu uzyskania odpowiedniego prześwitu dla prowadzenia skutecznych akcji lodołamania i zapobiegania powodziom zatorowym. Inwestycja obejmie remont stalowej konstrukcji przęseł mostu, wzmocnienie oraz przebudowę istniejących podpór, budowę tymczasowego mostu objazdowego oraz elementów technologicznych, umożliwiających realizację prac.

Podnoszenie (lewarowanie) konstrukcji wykonane zostało bez zastosowania podpór tymczasowych, z użyciem istniejących podpór, na których zbudowane zostały podkonstrukcje niezbędne do przeniesienia sił z ustroju na odpowiednio przyczółki i podpory pośrednie. Proces przebiegał skokowo, po 10 cm na kolejnych podporach, rozpoczynając od przyczółka. Obiekt został podniesiony o 200 cm. Zwiększona o 16 cm wartość podniesienia w stosunku do docelowej rzędnej (184 cm) związana jest z koniecznością wykonania niezbędnych prac w obrębie podpór – stąd zapas na prowadzenie robót.

Proces lewarowania podzielony był na trzy fazy: podnoszenia – okres od momentu rozpoczęcia podnoszenia na pierwszej podporze, do posadowienia mostu na stalowych podkonstrukcjach; podparcia tymczasowego – okres od zakończenia podnoszenia do wybudowania nowych konstrukcji na przyczółkach oraz filarach; opuszczania – okres od momentu rozpoczęcia opuszczania mostu do osadzenia na nowej rzędnej.Most umiejscowiony jest w km 53+067 drogi krajowej nr 29 w Krośnie Odrzańskim, na 514+100 km Odry. Inwestycja ma kosztować 72,5 mln złotych, wykonawcą robót budowlanych jest firma Strabag. Obecnie obowiązujący termin zakończenia kontraktu to IV kwartał tego roku. Jednak, z uwagi na liczne kolizje z istniejącymi sieciami i instalacjami oraz wydłużenie czasu zamontowania i oddania do ruchu mostu tymczasowego, wykonawca sygnalizuje konieczność przedłużenia kontraktu. W przygotowaniu jest nowy harmonogram robót, w którym prace byłyby prowadzone również w 2024 roku. Same roboty w obrębie mostu według założeń wykonawcy mogłyby potrwać od 4 do 7 miesięcy, w zależności od wariantu przyjętego po oględzinach elementów podniesionej konstrukcji.

Źródło /fot.Wody Polskie

Zobacz podobne

Rabenda: zależy nam na skoordynowanym rozwoju energetyki wiatrowej

AZ

XII Bałtycki Maraton Brzegiem Morza, IX Regaty o Puchar Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, Bieg 3 Mile Morskie

KM

„Dar Młodzieży” na drugim miejscu zakończył regaty The Tall Ship Races Magellan – Elcano.

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie