Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Pierwszy AW101 przystosowany do zwalczania okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej już w drodze do Polski

W 2019 r. szef MON podpisał umowę na dostawę czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej. To śmigłowce przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych; wyposażone są również w sprzęt medyczny i dostosowane do misji poszukiwawczych i ratowniczych. Do służby mają wejść na jesieni tego roku.

W kwietniu 2019 r. minister obrony narodowej podpisał w zakładzie PZL-Świdnik umowę na dostawę czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP. AW101 to wielozadaniowy, trzysilnikowy śmigłowiec opracowany w kooperacji brytyjsko-włoskiej i produkowany w zakładach w angielskim Yeovil i włoskim Vergiate. Masa własna śmigłowca to ok. 11 ton, udźwig – ok. 5 ton.

Zamówione przez stronę polską śmigłowce dostosowane mają być do zwalczania okrętów podwodnych, a także wyposażone w sprzęt medyczny, pozwalający na prowadzenie misji CSAR – bojowego poszukiwania i ratownictwa; będą również mogły wykonywać misje zapewnienia żeglowności morskich szlaków komunikacyjnych, ochrony portów i osłony jednostek nawodnych.

Umowę za 1,65 mld zł z firmą PZL-Świdnik na dostawę dla Marynarki Wojennej czterech ciężkich śmigłowców, MON podpisało w kwietniu 2019 r. Kontrakt obejmuje także zabezpieczenie logistyczne i szkolenia. Początkowo dostawy miały się zakończyć do roku 2022.

Jak informowało MON, w skład pakietu logistycznego wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Pakiet szkoleniowy obejmuje z kolei kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego.

W maju Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że śmigłowce AW101 do służby wejdą na jesieni tego roku; ówcześnie odbywały się szkolenia załóg w brytyjskim Yeovil. Cykl szkoleń zakończy się w trzecim kwartale tego roku i jego efektem będzie wyszkolenie czterech pełnych załóg, które z uprawnieniami instruktorskimi będą mogły podjąć szkolenie kolejnych załóg w kraju.

Zgodnie z harmonogramem w najbliższym czasie pierwszy z polskich AW101 przyleci do – należącej do Leonardo – PZL Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów, wymaganych przed przyjęciem do eksploatacji. Program testów obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia. Na jesieni tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Przygotowano tam sześć hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.

W poniedziałek szef MON Mariusz Błaszczak poinformował, że pierwszy AW101 jest już w drodze do Polski.

Źródło PAP fot. Wojsko Polskie Autor zdjęcia: Leonardo Helicopters

Zobacz podobne

Przepustowość terminalu w Zatoce Gdańskiej ma wynieść co najmniej 12 mld m sześc.

KM

Komplet decyzji dla ważnego dla południa kraju gazociągu

KM

Ratownicy wodni z Pomorza Zachodniego otrzymali 400 tys. zł dofinansowania

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie