Polski Portal Morski
Aktualności Porty

PERN zapewni obsługę serwisową instalacji morskiego terminalu Naftoportu

Służby techniczne PERN będą obsługiwać serwisowo elementy instalacji morskiego terminalu Naftoportu. Dzięki temu obie spółki zwiększą bezpieczeństwo technologiczne kluczowych dla Polski przeładunków ropy naftowej i paliw – podał w poniedziałek PERN, do którego grupy kapitałowej należy Naftoport.

Jak poinformował w poniedziałek PERN, spółki „podpisały umowę serwisową, na podstawie której służby techniczne PERN będą obsługiwać serwisowo elementy instalacji morskiego terminalu Naftoportu, by utrzymać tę infrastrukturę na jak najwyższym poziomie wydajności i bezpieczeństwa technicznego”.

„Dzięki temu Naftoport i PERN zwiększą bezpieczeństwo technologiczne kluczowych dla Polski operacji, związanych z przeładunkiem surowca i paliw” – podkreślono w komunikacie. Jak wyjaśniono, umowa PERN i Naftoportu dotyczy remontów i ewentualnych awarii. Za jej realizację po stronie PERN odpowiadać będą służby techniczne spółki posiadające „wieloletnie doświadczenie w serwisowaniu infrastruktury krytycznej”.

„Takie podejście pozwoli naszej spółce zależnej w maksymalnym możliwym stopniu skoncentrować się na podstawowych działaniach związanych ze sprawnym przeładunkiem wielkich wolumenów ropy naftowej i paliw” – powiedział prezes PERN Mirosław Skowron, cytowany w komunikacie. Zwrócił przy tym uwagę, że obciążenie przeładunkowe Naftoportu „wzrosło istotnie w związku z wojną w Ukrainie i embargiem na rosyjskie węglowodory”.

Jak podał PERN, Naftoport, który należy do jego grupy kapitałowej, „zanotował w pierwszym półroczu tego roku rekordowe obroty”. „Wynik półrocza był lepszy aż o 1 mln ton niż obroty w całym 2019 r., kiedy w związku z kryzysem chlorkowym przez 46 dni zatrzymane było tłoczenie rurociągiem Przyjaźń i dostawy do Polski realizowane były drogą morską” – zaznaczyła spółka.

W kwietniu 2019 r. do Polski trafiło ponad 1 mln ton rosyjskiej ropy naftowej przeznaczonej dla odbiorców zarówno w kraju, jak i w Niemczech, przy czym surowiec – jak informował wówczas PERN – miał „ekstremalnie wysokie stężenie chlorków organicznych, nawet 300 ppm, choć dopuszczalna norma to 10 ppm”, a taki „poziom zanieczyszczenia był bardzo niebezpieczny dla systemów rafineryjnych, mogąc doprowadzić do ich zniszczenia”.

Według PERN w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku Naftoport przeładował prawie 18 mln ton ropy naftowej i paliw, czyli aż o dwie trzecie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W tym czasie do nabrzeży spółki zawinęły 222 tankowce, przy 163 statkach w tym samy okresie rok wcześniej.

„Dziś Naftoport działa na maksymalnych obrotach i w dającej się przewidzieć przyszłości ta sytuacja się nie zmieni. Naszym największym zobowiązaniem wobec klientów jest szybki i efektywny rozładunek tankowców z zamówionym przez nich surowcem lub paliwami” – podkreślił prezes Naftoportu Andrzej Brzózka. Dodał, iż obecnie spółka ta pracuje „nad rozbudową mocy przeładunkowych, by poprawić elastyczność i bezpieczeństwo prowadzonych na taką skalę operacji”.

PERN z siedzibą w Płocku (woj. mazowieckie) to państwowy podmiot strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku oraz do dwóch rafinerii w Niemczech, a także bazami ropy naftowej i paliw gotowych.

Na terenie kraju PERN posiada 2600 km rurociągów surowcowych i produktowych, jak również dysponuje 19 bazami paliwowymi, których pojemność wynosi ponad 2,4 mln metrów sześc. produktów naftowych, oraz czterema bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln metrów sześc.

Od kilku lat PERN realizuje Program Megainwestycji, którego celem jest zwiększanie bezpieczeństwa energetycznego Polski. W ramach tych strategicznych przedsięwzięć spółka prowadzi m.in. rozbudowę i modernizację baz paliw, a także projekty obejmujące bazy ropy naftowej i infrastrukturę rurociągową. W styczniu br. PERN zapowiedział, że w tym roku przeznaczy na inwestycje i remonty blisko 0,7 mld zł.

PERN informował wcześniej, iż Naftoport, w którym posiada 66,67 proc. udziałów, posiada zdolność do przeładunku ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, co zapewnia możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów spółki.

W terminalu Naftoportu prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny i oleju napędowego, a także paliwa lotniczego, oleju opałowego, jak również kondensatów i komponentów.

Jak podkreślił PERN, Naftoport „stanowi istotny element logistyki dostaw ropy dla polskich i niemieckich rafinerii oraz jej tranzytu, a także lądowo-morskiego przeładunku produktów naftowych – jest jedynym w Polsce morskim terminalem przeładunku ropy naftowej i największym krajowym terminalem przeładunku produktów jej rafinacji, a także jednym z największych naftowych terminali przeładunkowych na Bałtyku”.

Źródło: PAP Fot.: Naftoport

Zobacz podobne

Budowa fregaty Miecznik zgodnie z planem

AB

Ostatnie przygotowania na budowie Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej

BS

Ruszają prace geologiczne przy pierwszej elektrowni jądrowej

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie