Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Żegluga

Nowy patrolowiec odebrany przez Morski Oddział Straży Granicznej

Nowy patrolowiec został już odebrany przez Morski Oddział Straży Granicznej – poinformował w sobotę na platformie X szef MSWiA Mariusz Kamiński. Jednostka będzie służyć głównie na Morzu Bałtyckim.

Patrolowiec SG-301, jak poinformował Kamiński – może być wykorzystywany m.in. do ujawniania nielegalnych prób przekroczenia morskich granic UE, a także uczestniczyć w akcjach ratowniczych.

SG-301 to pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) z nieograniczonym rejonem żeglugi. Według założeń ma wykonywać zadania głównie na Bałtyku, a w razie potrzeby także na Morzu Śródziemnym. Jest to największy patrolowiec w flocie morskiej Straży Granicznej i jedna z najnowocześniejszych pełnomorskich jednostek patrolowych na Bałtyku – podawała wcześniej Straż Graniczna.

Nowy patrolowiec na początku września przypłynął z Francji do Polski. Ma blisko 70 m długości, 11,5 m szerokości i zanurzenie około 4,5 m. Może wykonywać zadania bez zawijania do portu przez minimum 12 dni z 35 osobami na pokładzie, w tym z 20 członkami stałej załogi.

Umowę na budowę patrolowca Straż Graniczna podpisała w październiku 2020 r. z francuską stocznią Socareanam. Budowa rozpoczęła się 25 czerwca 2021 r., gdy przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal położona została stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST przeprowadzono cięcie blach dla tej jednostki. Pod koniec czerwca 2022 r. zwodowano kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Później kadłub trafił do francuskiej stoczni w Calais, gdzie wyposażono jednostkę.

SG informowała, że wartość zamówienia na budowę i dostawę patrolowca wyniosła blisko 111 mln zł. Budowa w 90 proc. jest finansowana z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego Unii Europejskiej, a w pozostałej części z budżetu państwa. Media niedawno informowały o sporze z wykonawcą o ostateczną kwotę za patrolowca.

Będzie on wykorzystywany m.in. do wykrywania prób nielegalnego przekroczenia morskich granic Unii Europejskiej i przeciwdziałania nielegalnej migracji. Będzie też kontrolować morskie transporty odpadów i szkodliwych substancji chemicznych. Oprócz tych zadań jednostka może też uczestniczyć w akcjach ratowniczych i humanitarnych.

SG-301 ma dwa kontenery z wyposażeniem ratowniczym i dwa szybkie pontony do działań interwencyjnych. Może przyjąć w sumie do 250 rozbitków w części rufowej, a na pokładzie dziobowym ma przestrzeń do ewakuacji medycznej śmigłowcem i operowania dronem.

Źródło/PAP/fot.StrażGraniczna.pl

Zobacz podobne

Wyjątkowy karabin przez lata leżał w magazynie. „Jedyny egzemplarz w Polsce”

Bartłomiej Czetowicz

Dawno, dawno temu… Historia Portów Szczecin – Świnoujście.

PL

Morska Straż Graniczna. Wyzwania nie tylko dla mężczyzn

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie