Polski Portal Morski
Aktualności Extra Inne

Spółka CPK otrzymała decyzję środowiskową dla odcinka z Warszawy do węzła CPK

Spółka CPK uzyskała decyzję środowiskową dla pierwszego z dwóch odcinków projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa-Łódź – poinformował w poniedziałek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Wkrótce ma być ogłoszony przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi – dodał.

„Spółka CPK uzyskała decyzję środowiskową na odcinek Kolei Dużych Prędkości Warszawa-CPK, czyli jeden z tych dwóch odcinków Warszawa-CPK-Łódź. To połączenie Warszawy z Łodzią w standardzie Kolei Dużych Prędkości pozwoli na dojechanie na CPK w 15 minut z Warszawy Centralnej i poniżej 30 minut z Łodzi Fabrycznej” – powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak dodał, na 26-kilometrowym odcinku znajdzie się też najdłuższy 9-kilometrowy tunel na wyjściu z Warszawy, będzie się zaczynał w okolicach Warszawy Zachodniej.

Spółka CPK poinformowała o decyzji środowiskowej dla inwestycji kolejowej CPK, którą w czwartek wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie. Dokument dotyczy odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła CPK (dokładnie do drogi wojewódzkiej nr 579). „To pierwsza uzyskana przez CPK decyzja środowiskowa dotycząca Kolei Dużych Prędkości” – wskazała spółka.

Przypomniano, że wniosek o wydanie decyzji został złożony we wrześniu ubiegłego roku. Wcześniej spółka CPK przeprowadziła całoroczne drobiazgowe badania środowiskowe. Na tej podstawie powstał raport oddziaływania na środowisko, który wraz z załącznikami liczy kilka tysięcy stron. Uwagi do raportu składali mieszkańcy w ramach procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu.

„Decyzja warszawskiego RDOŚ posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Dokument otwiera przed CPK drogę do wnioskowania o zgody wodnoprawne, decyzję lokalizacyjną, a następnie o pozwolenie na budowę” – wskazała spółka.

Dodano, że jednocześnie w RDOŚ w Łodzi toczy się zaawansowana procedura uzyskiwania wniosku o decyzję środowiskową dla odcinka węzeł CPK – Łódź (od drogi krajowej nr 50 po zachodniej stronie projektowanego lotniska do Łodzi Fabrycznej). Jak wynika z harmonogramów, odcinek między Warszawą a Łodzią powinien być przejezdny w momencie uruchomienia pierwszego etapu lotniska.

Horała poinformował, że jest gotowy przetarg na drążenie tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią.

„Przetarg na drążenie tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest gotowy. W ciągu najbliższych dni to postępowanie zostanie formalnie ogłoszone. Prace związane z budową tunelu CPK w Łodzi konsekwentnie i zgodnie z planem idą do przodu” – powiedział Horała.

Tunel CPK w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych (w przeciwieństwie do budowanego obok tunelu PKP PLK, który ma charakter regionalny i aglomeracyjny). W przypadku linii CPK pociągi będą zatrzymywały się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza i Wrocławia.

Między komorami Fabryczna i Retkinia tunel dalekobieżny CPK będzie liczył sobie ponad 4,6 km długości. Ze względu m.in. na gęstą zabudowę na powierzchni i trudne warunki gruntowo-wodne, tunel będzie wykonywany metodą drążenia tarczą TBM. Zmieszczą się w nim dwa tory. Średnica tarczy TBM przewidzianej do wiercenia tunelu to ok. 14 metrów. Linia będzie zelektryfikowana w systemie 3kV prądu przemiennego. Prędkość projektowa w tunelu to 160 km/h, ale na wyjeździe na powierzchnię w rejonie Retkini pociąg będzie mógł rozpędzić się do 200 km/h.

Spółka podkreśla, że trasa Łódź – Warszawa będzie pierwszym odcinkiem nowej sieci KDP w Polsce. To priorytetowy fragment tzw. igreka, czyli nowej linii kolejowej między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Na tej trasie pociągi będą rozpędzały się do 250 km/h (prędkość projektowa to 350 km/h).

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. 

Zobacz podobne

Prace wykończeniowe w tunelu pod Świną

BS

Fregata HMCS Halifax płynie na Bałtyk, ma pomóc Europie w „utrzymaniu siły i suwerenności”

BS

Ukraina/ Na Morzu Czarnym tonie fiński statek towarowy, wcześniej przejęli go Rosjanie

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie