Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Terminal intermodalny Portu Gdynia w połowie dofinansowany z UE

To dobre wieści, bo jak wiadomo rozwój Portu Gdynia to jednocześnie rozwój naszego miasta. Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia, wniosek o unijne dofinansowanie budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego został rozpatrzony pozytywnie. Co oznacza, że inwestor otrzyma dofinansowanie w wysokości 50% kosztów kwalifikowalnych, czyli ponad 37 milionów złotych.

Projekt budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia został zakwalifikowany do podpisania umowy o dofinansowanie na wnioskowaną kwotę kosztów kwalifikowalnych (około 75 mln zł) przy poziomie dofinansowania 50% (około 37,5 mln zł). Wniosek złożono w konkursie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” – Transport – Mobilność Wojskowa (CEF2 Transport – Military Mobility).

Mapka budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia

Cel projektu

Projekt będzie realizowany w zachodniej części Portu Gdynia, który jest główną bazą morską Polskiej Marynarki Wojennej, współpracującej w ramach koordynacji Sił Zbrojnych UE oraz NATO w Polsce uprawnioną do przeładunków sprzętu wojskowego. Obszar Centrum Logistycznego służy przeładunkom kontenerów, pojazdów i ładunków ponadgabarytowych i sprzętu wojskowego, a nowy terminal intermodalny umożliwi pełniejsze wykorzystanie istniejących placów manewrowo-składowych oraz zwiększy poziom inwestycji na tym obszarze.

Celem projektu jest dostosowanie infrastruktury Portu Gdynia do wymogów podwójnego cywilno-wojskowego wykorzystania, a co za tym idzie zwiększenie udziału transportu intermodalnego poprzez budowę nowego intermodalnego terminalu kolejowego na terenie Centrum Logistycznego.

W ramach projektu zostanie zbudowany terminal intermodalny składający się z 2 torów ładunkowych o długości około 750 m zakończonych stałą, najazdową rampą załadunkową, toru dojazdowego i toru komunikacyjnego. Projekt obejmuje betonowy plac manewrowo-odstawczy, wewnętrzne drogi manewrowe oraz układ kolejowo-drogowy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja zapewni możliwości przeładunkowe pod zasięgiem suwnic kontenerowych – drogowych i torowych na 3 torach terminalu. Terminal zapewni zdolność do obsługi ładunkówo masie 100 t i pojazdów o masie do 120 t, w tym czołgów podstawowych o maksymalnym obciążeniu osi 12,23 t/oś (transport drogowy) i minimalnym obciążeniu 22,5 t/oś (transport kolejowy) spełniając wymogi podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego.

Projekt przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych UE/NATO i pozwoli wyeliminować wąskie gardło w infrastrukturze Portu Gdynia w korytarzu Bałtyk-Adriatyk w sieci TEN-T.

Zakończenie projektu zaplanowano 31 sierpnia 2026 roku.

Źródło: https://www.gdynia.pl/dla-biznesu-2,8753/terminal-intermodalny-portu-gdynia-w-polowie-dofinansowany-z-ue,579353

Fot.: Port Gdynia

Zobacz podobne

Świnoujście na mapie intermodalu: pierwszy pociąg z naczepami dotarł do terminala promowego

Sonia Mrzygłocka

Prezydent podpisał ustawę o różnicowaniu cen w aukcjach dla offshore

BS

W stoczni „Remontowa” zwodowano drugi prom RoPax

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie