To dobre wieści, bo jak wiadomo rozwój Portu Gdynia to jednocześnie rozwój naszego miasta. Jak poinformował Zarząd Morskiego Portu Gdynia, wniosek o unijne dofinansowanie budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego został rozpatrzony pozytywnie. Co oznacza, że inwestor otrzyma dofinansowanie w wysokości 50% kosztów kwalifikowalnych, czyli ponad 37 milionów złotych.
Projekt budowy terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia został zakwalifikowany do podpisania umowy o dofinansowanie na wnioskowaną kwotę kosztów kwalifikowalnych (około 75 mln zł) przy poziomie dofinansowania 50% (około 37,5 mln zł). Wniosek złożono w konkursie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” – Transport – Mobilność Wojskowa (CEF2 Transport – Military Mobility).
Cel projektu
Projekt będzie realizowany w zachodniej części Portu Gdynia, który jest główną bazą morską Polskiej Marynarki Wojennej, współpracującej w ramach koordynacji Sił Zbrojnych UE oraz NATO w Polsce uprawnioną do przeładunków sprzętu wojskowego. Obszar Centrum Logistycznego służy przeładunkom kontenerów, pojazdów i ładunków ponadgabarytowych i sprzętu wojskowego, a nowy terminal intermodalny umożliwi pełniejsze wykorzystanie istniejących placów manewrowo-składowych oraz zwiększy poziom inwestycji na tym obszarze.
Celem projektu jest dostosowanie infrastruktury Portu Gdynia do wymogów podwójnego cywilno-wojskowego wykorzystania, a co za tym idzie zwiększenie udziału transportu intermodalnego poprzez budowę nowego intermodalnego terminalu kolejowego na terenie Centrum Logistycznego.
W ramach projektu zostanie zbudowany terminal intermodalny składający się z 2 torów ładunkowych o długości około 750 m zakończonych stałą, najazdową rampą załadunkową, toru dojazdowego i toru komunikacyjnego. Projekt obejmuje betonowy plac manewrowo-odstawczy, wewnętrzne drogi manewrowe oraz układ kolejowo-drogowy z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym.
Inwestycja zapewni możliwości przeładunkowe pod zasięgiem suwnic kontenerowych – drogowych i torowych na 3 torach terminalu. Terminal zapewni zdolność do obsługi ładunkówo masie 100 t i pojazdów o masie do 120 t, w tym czołgów podstawowych o maksymalnym obciążeniu osi 12,23 t/oś (transport drogowy) i minimalnym obciążeniu 22,5 t/oś (transport kolejowy) spełniając wymogi podwójnego zastosowania cywilno-wojskowego.
Projekt przyczyni się do zwiększenia transgranicznej mobilności sił zbrojnych UE/NATO i pozwoli wyeliminować wąskie gardło w infrastrukturze Portu Gdynia w korytarzu Bałtyk-Adriatyk w sieci TEN-T.
Zakończenie projektu zaplanowano 31 sierpnia 2026 roku.
Fot.: Port Gdynia