Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Dwie dekady portowych inwestycji z unijnym wsparciem w Porcie Szczecin Świnoujście

20 inwestycji na 20-lecie Polski w Unii Europejskiej. To był intensywny czas dla portów Szczecin-Świnoujście. W jego trakcie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA zrealizował i realizuje ambitne plany inwestycyjne, odważnie sięgając po fundusze unijne z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz CEF Łącząc Europę.

Lista inwestycji obejmuje 20 projektów o wartości prawie trzech miliardów złotych. Ich efekty to m.in. dwa nowe nabrzeża na terminalu LNG w Porcie Świnoujście, nowe stanowisko promowe na terminalu promowym w Świnoujściu, jego przystosowanie do obsługi ładunków intermodalnych, przebudowany system drogowy i kolejowy w obu portach, w Szczecinie w sąsiedztwie elewatora Ewa zmodernizowano nabrzeże Zbożowe i od podstaw zbudowano nowe nabrzeże Niemieckie. Z kolei na Ostrowie Grabowskim powstały nabrzeża Fińskie, Norweskie i Duńskie, w Basenie Kaszubskim mamy nowe nabrzeże Dąbrowieckie. Akweny portowe dostosowywane są do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin, czyli 12,5 metra.

Jeszcze w tym roku w porcie Świnoujście powstanie pierwszy w kraju terminal do obsługi morskich farm wiatrowych, a ZMPZiŚ ma w planach jego rozbudowę. Niebawem rozpoczną się też prace związane z powstaniem multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin.

Celem zrealizowanych i będących w toku, jak również zaplanowanych inwestycji jest poprawa konkurencyjności naszych portów, ich zrównoważony rozwój oraz podnoszenie jakości i ilości ładunków obsługiwanych w portach.

Lista inwestycji dofinansowanych w ramach funduszy unijnych:

Budowa infrastruktury Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego w porcie w Szczecinie.

Budowa infrastruktury portowej dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie.

Rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu.

Rozbudowa infrastruktury portowej w płn. części Półwyspu Ewa w porcie w Szczecinie.

Przebudowa infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.

Przebudowa infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujście.

Budowa infrastruktury terminali portowych w Szczecinie i Świnoujściu – miejsca postojowe.

Budowa terminala kontenerowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.

Zakup sprzętu pomiarowego oraz ratowniczego przez ZMPSiŚ SA.

Budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu.

Budowa systemu Pilotowo-Dokującego (PNDS) dla promów.

Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu.

Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego.

Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego.

Przystosowanie infrastruktury TPŚ do obsługi transportu intermodalnego.

Eliminacja wąskich gardeł ostatniej mili – budowa parkingu rezerwowego w TPŚ.

Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu – proj. wspólny z PKP/PLK.

Zakup statku pożarniczego.

Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej.

Budowa multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie.

Źródło, fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

„Polska Morska” w eterze. Profesjonalny podcast w odliczaniu do Kongresu Morskiego

Bartłomiej Czetowicz

PGE Baltica z inżynierem kontraktu dla bazy w Ustce

Sonia Mrzygłocka

Rekompensaty dla rybaków za farmy na Bałtyku. Pierwsze wypłaty od Baltic Power

Sonia Mrzygłocka

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie