Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Zbiory Narodowego Muzeum Morskiego zasiliło 36 modeli statków zbudowanych w gdyńskiej stoczni

Narodowe Muzeum Morskie zakupiło kolekcję pomniejszonych kopii wszystkich ważniejszych typów jednostek pływających, jakie powstały w latach 1936-2002 w Stoczni Gdynia S.A. (dawnej Stoczni im. Komuny Paryskiej). Niektóre z nich będzie można zobaczyć w maju na wystawie czasowej w ładowni numer dwa pod pokładem statku-muzeum „Sołdek”.

Zbiór miał dokumentować dorobek produkcyjny polskiego przemysłu okrętowego drugiej połowy XX wieku. Znajduje się w nim między innymi model zbiornikowca typu B-557. Te statki, budowane w latach 1983-1987, służyły do przewozu ropy naftowej ropopochodnych produktów chemicznych. Powstały w sumie cztery takie jednostki: „Eagle”, „Pernas Dulang”, „Beryl” i „Eliane”. W zbiorze znajduje się też kopia wyposażonego w dwie suwnice bramowe o udźwigu 25 ton i dwa elektrohydrauliczne żurawie masowca B-541 „Rio Purus” przeznaczonego do przewozu celulozy w pakietach lub kontenerów w ładowniach i na pokładzie. W 1986 roku powstały dwa takie statki. Do muzeum trafiły też modele samochodowca „Hual Transporter” oraz wielozadaniowców „Finnfighter” i „Westwood Rainier”.

ZBIÓR JAKO DOKUMENT

Dr Jan Tymiński z Działu Historii Budownictwa Okrętowego Narodowego Muzeum Morskiego zwraca uwagę na wielkie znaczenie zbioru dla dokumentacji najnowszej historii budownictwa statków w Polsce.

– Znajdują się w nim pomniejszone wierne kopie praktycznie wszystkich ważniejszych typów jednostek pływających, jakie budowano we wspomnianym okresie w Gdyni. Są to przede wszystkim zbiornikowce przystosowane do transportu ropy naftowej, chemikaliów lub skroplonego gazu, drobnicowce, masowce, trawlery-przetwórnie, trawlery-zamrażalnie, a także samochodowce Ro-Ro, kontenerowce czy też budowane już na początku XXI w. uniwersalne wielozadaniowce. Pozyskane modele mają znaczne rozmiary, ich długości dochodzą do 2,5 m, a skala waha się od 1:100 do 1:200. Wykonano je w nieistniejącej już pracowni modelarskiej gdyńskiej stoczni. Są to formy redukcyjne, a więc szczególnie cenne dla celów wystawienniczych – podkreśla.

Zakup kolekcji modeli statków był możliwy dzięki dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Źródło: Radio Gdańsk Fot.: dolny-slask.org.pl

Zobacz podobne

Zmiany prawne będą kluczowe dla fuzji Orlen-Lotos

KM

MON zapowiada umowę na Miecznika. „Największe w historii zamówienie dla krajowego przemysłu”

BS

Dołącz do Załogi!

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie