Polski Portal Morski
Akcje Polski Morskiej Aktualności Ministerstwo Porty Ważne

M.Gróbarczyk: „Ze Świnoujścia bramą portową w świat!”

Kluczowym zadaniem intermodalnego terminala promowego jest domknięcie ze Skandynawią środkowoeuropejskiego korytarza transportowego, bodajże najbardziej intratnej linii na świecie, a na pewno w Europie – podkreślił minister Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą i inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej podczas oficjalnego zakończenie  modernizacji terminalu promowego i dostosowania go do obsługi transportu intermodalnego. Konferencję zorganizowano w Świnoujściu,  na zmodernizowanym nabrzeżu. 

Minister podkreślił kluczowe znaczenie zakończonej inwestycji dla naszych armatorów, zwłaszcza Unity Line. 

– W roku ubiegłym terminal obsłużył prawie 1,1 mln pasażerów, ponad pół miliona TIR-ów a łączny tonaż ładunków wyniósł blisko 14,5 mln ton – wyliczał Marek Gróbarczyk podkreślając dynamiczny rozwój portu. – To pokazuje na atrakcyjność turystyczną terminala, a zmodernizowane nabrzeża utwierdzając nas w przekonaniu, że port Szczecin i Świnoujście doskonale wykorzystuje swoje 5 minut tworząc europejski, a nawet światowy hub transportowy. Przecież za chwilę będzie nowe podejście do portu od strony morza i terminal kontenerowy – dodał minister. 

– Czy mamy stawiać na innowacje, rozwój, ekspansję czy stagnację – pytał retorycznie poseł Leszek Dobrzyński. – Oczywiście wybieramy rozwój, inwestycje. Do przodu! – podkreślił gratulując inwestorom i wykonawcom modernizacji terminala.

Znaczenie inwestycji w infrastrukturę, drogi, kolej i porty podkreślił również poseł Artur Szałabawka, który również uczestniczył w wydarzeniu. – Budujemy potęgę gospodarczą regionu. Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu – dodał przywołując słowa św.p. prezydenta Lecha Kaczyńskiego. 

Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście,   dziękując wszystkim uczestnikom, także partnerskich portów z Trelleborga i Ystad, podkreślił że w ramach modernizacji połączono dawne stanowiska 5 i 6 w jedno nabrzeże, które mierzy teraz 294 m. 

– Mogą tu cumować promy o dł. 270 m, największe pływające obecnie po Bałtyku – kontynuował. – Rampa przeładunkowa ma teraz 35 m szerokości i 180 t nośności. W ramach inwestycji wymieniono wszystkie instalacje, zbudowano nowe tory kolejowe, powstały place manewrowo-postojowe. W tej chwili może tu parkować jednocześnie 1000 samochodów ciężarowych. Bardzo ważna jest nowa estakada, która doskonale komunikuje zaplecze z terminalem. Równie istotny jest nowy sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe itd.  Dla ciekawości dodam, że wózki wysokiego składowania typu Reachstacker, ważą po 100 ton i mają udźwig 45 ton.

Prezes podkreślił, iż modernizację przeprowadzony z zachowaniem najwyższych rygorów ekologicznych, dlatego można nazwać ten obiekt zielonym terminalem. Zwrócił też uwagę, że jest to największy terminal promowy na Bałtyku i jeden z największych w Europie.

Na dobę obsługuje 12-13 zawinięć, a w całym minionym roku było ich 3387. Przy nabrzeżach może cumować jednocześnie 5 promów, a przy trzech – największe pływające po Bałtyku.

Wykonawcą robót była firma Budimex. Koszt projektu to 185 milionów złotych, z czego wsparcie z funduszy unijnych CEF (Łącząc Europę) wyniosło 96 mln zł. Operatorem terminalu jest portowa spółka – Terminal Promowy Świnoujście. 

Międzynarodowy korytarz transportowy

Jak wspomniał minister Marek Gróbarczyk, przedsięwzięcie stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk i jest kontynuacją współpracy ZMPSiŚ SA w ramach „autostrady morskiej” z portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r.  

Piotr Jasina

Zobacz podobne

ONZ chce w dwa tygodnie zebrać 5 mln USD, by zapobiec wielkiemu wyciekowi ropy z tankowca w Jemenie

BS

Prawie kilometr tunelu pod Świną. Coraz bliżej stałej przeprawy w Świnoujściu

BS

Rusza sezon żeglugowy na Kanale Elbląskim

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie