Polski Portal Morski
Akcje Polski Morskiej Aktualności Ministerstwo Porty Ważne

Minister Gróbarczyk: Od bezpiecznej nawigacji toru rozpoczynamy budowę terminalu kontenerowego!

– Konsekwentnie budujemy dominującą pozycję hubu transportowego na Bałtyku i w tej części Europy, a terminal kontenerowy w Świnoujściu tę pozycję utrwali – podkreślił minister Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodnej i realizacji inwestycji w sektorze gospodarki morskiej i wodnej w siedzibie Urzędu Morskiego, tuż przed podpisaniem umowy z Biurem Projektów Budownictwa Morskiego „PROJMORS” z Gdańska na wykonanie analizy nawigacyjnej dla ruchu statków nowym torem podejściowym do portu zewnętrznego w Świnoujściu. – Ta umowa tak naprawdę to pierwszy etap budowy terminala, a przypomnę że właśnie otrzymaliśmy decyzję środowiskową dla tej strategicznej inwestycji Zarządu Portów Szczecin-Świnoujście.

– Wykonanie analizy jest związane z „Przeprowadzeniem prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”, dla którego w lipcu podpisano z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pre-umowę na dofinansowanie z krajowego programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko” na lata 2021–2027 – przypomina Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Wartość tego przedsięwzięcia to ponad 7,3 mld zł., a kwota dofinansowania z programu FEnIKS wynosi ponad 2,8 mld zł. 

Chodzi o utworzenie wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia, o głębokości technicznej 17,0 m i szerokości 500 m, obejmującego odcinek długości ok. 70 km. Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu i będzie przebiegać po wodach polskiego morza terytorialnego oraz polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Czas realizacji robót budowlanych to lata 2027 – 2029. Ilość urobku do wydobycia podczas prac pogłębiarskich to ok. 130 – 150 mln metrów sześciennych. 

Inwestycja jest jednym z trzech elementów, uchwalonego przez Radę Ministrów w maju 2023 roku, programu wieloletniego pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” na lata 2023 – 2029. Obejmuje budowę wschodniego toru wodnego do Świnoujścia, falochronu dla nowego portu zewnętrznego oraz zakup pogłębiarki na potrzeby utrzymania głębokości torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Koszt całego programu to ponad 10,3 mld złotych.

Wykonanie analizy nawigacyjnej wraz z modelem toru dotyczy przede wszystkim wyznaczenia i określenia szczegółowych współrzędnych tego toru pod kątem bezpieczeństwa nawigacji maksymalnych statków, jakie będą zawijać do portu, zarówno kontenerowców, jak i masowców. Parametry tych statków to ok. 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. Koszt prac to ponad 602 tys. zł. Będą wykonane do końca lutego 2024 r.

– Budową terminala kontenerowego rozpoczynamy kolejny etap inwestycyjnej ekspansji w naszym regionie i basenie Morza Bałtyckiego – podkreśla minister Marek Gróbarczyk. – Budowa toru, jak wspomnieliśmy to ponad 10 mld zł, a koszt terminala ok. 4-5 mld zł. Terminal dla Zarządu Portów, jego rozwoju i wzmocnienia konkurencyjności w branży będzie miał kolosalne znaczenie. 

PJ

Zobacz podobne

Prace przy budowie tunelu, nawet bez Wyspiarki, posuwają się do przodu

BS

Bezzałogowiec hydrograficzny dla Marynarki Wojennej

BS

Dron zwiększy bezpieczeństwo w Porcie Gdynia!

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie