Polski Portal Morski
Akcje Polski Morskiej Aktualności Ministerstwo Porty Ważne

Minister Gróbarczyk: Od bezpiecznej nawigacji toru rozpoczynamy budowę terminalu kontenerowego!

– Konsekwentnie budujemy dominującą pozycję hubu transportowego na Bałtyku i w tej części Europy, a terminal kontenerowy w Świnoujściu tę pozycję utrwali – podkreślił minister Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodnej i realizacji inwestycji w sektorze gospodarki morskiej i wodnej w siedzibie Urzędu Morskiego, tuż przed podpisaniem umowy z Biurem Projektów Budownictwa Morskiego „PROJMORS” z Gdańska na wykonanie analizy nawigacyjnej dla ruchu statków nowym torem podejściowym do portu zewnętrznego w Świnoujściu. – Ta umowa tak naprawdę to pierwszy etap budowy terminala, a przypomnę że właśnie otrzymaliśmy decyzję środowiskową dla tej strategicznej inwestycji Zarządu Portów Szczecin-Świnoujście.

– Wykonanie analizy jest związane z „Przeprowadzeniem prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu”, dla którego w lipcu podpisano z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pre-umowę na dofinansowanie z krajowego programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko” na lata 2021–2027 – przypomina Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Wartość tego przedsięwzięcia to ponad 7,3 mld zł., a kwota dofinansowania z programu FEnIKS wynosi ponad 2,8 mld zł. 

Chodzi o utworzenie wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia, o głębokości technicznej 17,0 m i szerokości 500 m, obejmującego odcinek długości ok. 70 km. Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu i będzie przebiegać po wodach polskiego morza terytorialnego oraz polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Czas realizacji robót budowlanych to lata 2027 – 2029. Ilość urobku do wydobycia podczas prac pogłębiarskich to ok. 130 – 150 mln metrów sześciennych. 

Inwestycja jest jednym z trzech elementów, uchwalonego przez Radę Ministrów w maju 2023 roku, programu wieloletniego pn. „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu” na lata 2023 – 2029. Obejmuje budowę wschodniego toru wodnego do Świnoujścia, falochronu dla nowego portu zewnętrznego oraz zakup pogłębiarki na potrzeby utrzymania głębokości torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Koszt całego programu to ponad 10,3 mld złotych.

Wykonanie analizy nawigacyjnej wraz z modelem toru dotyczy przede wszystkim wyznaczenia i określenia szczegółowych współrzędnych tego toru pod kątem bezpieczeństwa nawigacji maksymalnych statków, jakie będą zawijać do portu, zarówno kontenerowców, jak i masowców. Parametry tych statków to ok. 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. Koszt prac to ponad 602 tys. zł. Będą wykonane do końca lutego 2024 r.

– Budową terminala kontenerowego rozpoczynamy kolejny etap inwestycyjnej ekspansji w naszym regionie i basenie Morza Bałtyckiego – podkreśla minister Marek Gróbarczyk. – Budowa toru, jak wspomnieliśmy to ponad 10 mld zł, a koszt terminala ok. 4-5 mld zł. Terminal dla Zarządu Portów, jego rozwoju i wzmocnienia konkurencyjności w branży będzie miał kolosalne znaczenie. 

PJ

Zobacz podobne

Nowy zarząd i jego pomysł na wyjście z kryzysu stoczni Wulkan

KM

Zawodniczki Centralnego Wojskowego Zespołu Sportowego na pucharowym podium

PL

ARP: morskie farmy wiatrowe muszą być bezpieczne

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie