Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie

Helsińska stocznia budująca lodołamacze kupiona przez Kanadyjczyków; koniec własności Rosjan

Kanadyjska spółka wykupiła aktywa helsińskiej stoczni, której działalność w ostatnich latach ze względu na rosyjską własność oraz sankcje UE, w praktyce była zawieszona. Stocznia, powstała w 1865 r., specjalizuje się w budowie okrętów operujących w strefie arktycznej, m.in. lodołamaczy.

„Historyczna transakcja łączy w sobie zdolności oraz arktyczny know-how dwóch czołowych firm stoczniowych” – przekazano we wspólnym komunikacie Helsinki Shipyard oraz kanadyjskiej Davie Shipbuilding, która oprócz lodołamaczy ma doświadczenie w budowie oraz konserwacji okrętów wojennych i promów.

Minister gospodarki Wille Rydman przyznał, że dzięki zmianie własności „przyszłość stoczni i całego fińskiego przemysłu morskiego rysuje się w jaśniejszych barwach”.

Jak przypominają fińskie media dotychczas właścicielem stoczni w Helsinkach była cypryjska spółka, ale jej większościowym udziałowcem pozostawał rosyjski biznesmen z belgijskim paszportem, będący blisko administracji Władimira Putina.

Także zamówienia dla stoczni koncentrowały się głównie na dostawach na rynek rosyjski. W ostatnim czasie, tj. po rozpoczęciu agresji Rosji na Ukrainę, kontrowersje wzbudziło zamówienie na budowę gigantycznego lodołamacza dla rosyjskiego koncernu wydobywczego Norylski Nikiel. Z powodu sankcji gospodarczych nałożonych na Rosję, fińskie władze nie wydały zgody na dostawę statku, który według projektu miał być największym lodołamaczem, jaki dotąd powstał w Finlandii.

Stocznia w Helsinkach została założona w 1865 r. Pierwszy lodołamacz zbudowano na początku XX w. Dotychczas zwodowała ponad 500 jednostek, głównie lodołamaczy i wycieczkowców. Około 60 proc. eksploatowanych na świecie lodołamaczy powstało w Helsinkach.

Źródło/PAP/fot.You Tube @Timelab Pro

Zobacz podobne

Port Gdynia mimo pandemii notuje dwucyfrowy wzrost przeładunku kontenerów

KM

PKN Orlen: od wybuchu wojny na Ukrainie nie było konieczności korzystania z zapasów obowiązkowych

KM

To już 33. w tym roku dostawa LNG do Terminala w Świnoujściu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie