Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Porty Ważne

Wiceminister infrastruktury: w Polskim Ładzie zaplanowano duże inwestycje portowe

Rozbudowa wodnego toru podejściowego do Świnoujścia, budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w tym porcie, czy możliwość przedłużenia szerokiego toru do portów Trójmiasta, to jedne z największych inwestycji portowych, które są zaplanowane w Polskim Ładzie – poinformował PAP wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

“W Polskim Ładzie wskazano budowę toru podejściowego do Świnoujścia od strony Cieśnin Duńskich o głębokości do 17,5 metra, czyli takiej, jakie jest maksymalne zanurzenie statków przepływających przez te cieśniny” – powiedział Witkowski.

Dodał, że ten tor podejściowy będzie poprzedzał budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, który stanie się drugim tego typu obiektem w Polsce po terminalu w Gdańsku.

Witkowski podkreślił, że o wpisanie do Polskiego Ładu budowy toru podejściowego do portu w Świnoujściu od strony północnej było możliwe dzięki osobistemu staraniu europosła Joachima Brudzińskiego.

Wiceminister poinformował, że szacunkowy koszt wykonania pogłębienia toru podejściowego z obecnych 14-15 metrów do 17,5 metra to 4-5 mld zł. Wyjaśnił, że taka inwestycja jest konieczna, aby do Świnoujścia mogły wpływać coraz większe statki.

Jak wskazał wiceminister Witkowski, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu przyjmie największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Umożliwi równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Terminal ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminala LNG.

Witkowski wskazał, że kolejną inwestycją zaplanowaną w Polskim Ładzie jest wydłużenie szerokiego toru kolejowego do portów Trójmiasta. Zaznaczył jednocześnie, że ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie po przeprowadzeniu szczegółowych analiz.

“Szeroki tor miałby być wydłużony od terminala w Małaszewiczach” – dodał wiceminister. “Zarysowanie w Polskim Ładzie takiej wizji to rewolucja” – skomentował i powiedział, że dzięki temu porty Trójmiasta uzyskałyby dostęp do kolejowego szlaku, który zaczyna się we Władywostoku a kończy w terminalu w Sławkowie.

Wiceminister poinformował, że na nowym szlaku szerokiego toru do Trójmiasta mogłyby powstać terminale multimodalne.

Witkowski stwierdził, że realizacja inwestycji portowych i zwiększenie ich potencjału przeładunkowego może doprowadzić do tego, że coraz mniej ładunków trafiających do Polski drogą morską będzie odbieranych w Hamburgu, który obecnie nazywany jest “największym polskim portem”.

Wiceminister przypomniał, że obecnie są prowadzone i planowane inwestycje wartości kilku miliardów złotych w portach w Gdańsku i Gdyni. Wymienił tu takie projekty jak budowa nowego falochronu w Gdańsku, czy budowa portów zewnętrznych zarówno w Gdańsku jak i w Gdyni.

Podkreślił, że równolegle będą prowadzone inwestycje, które pozwolą na wyprowadzenie rosnącego ruchu towarów z trójmiejskich portów w głąb kraju. Są to projekty zarówno kolejowe jak i drogowe. Wymienił tu jedną z takich inwestycji – Trasę Czerwoną, która pomoże wyprowadzić towarowy ruch kołowy z Gdyni.

Źródło Pap fot. Port Gdańsk

Zobacz podobne

Prace na wysokościach! Ruszył remont gdańskiego mostu wantowego

PL

Rusza inwestycja w zakresie modernizacji infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie

BS

Jak wspierać produkcję i eksploatację sprzętu wojskowego?

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie