Polski Portal Morski
Aktualności Extra Historia Polska Morska TV

Flotylla Pińska. Płaskodenne kadłuby

W sytuacji rozwijającego się od początku 1919 roku zbrojnego konfliktu polsko – rosyjskiego (Armia Czerwona 5 stycznia zajęła Wilno, 17 lutego nastąpiło starcie pod Maniewiczami uznawane za początek wojny) podstawowym problemem na bezdrożach Polesia stała się komunikacja i zaopatrywanie walczących oddziałów. Do generała Antoniego Listowskiego, dowódcy Grupy Poleskiej, zgłosił się oficer byłej floty rosyjskiej książe Jan Giedroyć z projektem utworzenia wodnego oddziału w oparciu o przejęte na Prypeci 4 poniemieckie łodzie motorowe. Generał Listowski uznając racjonalność projektu, zatwierdził go 19 kwietnia i powołując porucznika Giedroycia do czynnej służby, powierzył mu misję zorganizowania Flotylli.

Pierwszym zadaniem była ocena stanu łodzi, nazwanych początkowo „Listowczyk”, „Lech”, „Lizdejko” i „Lauda”, ich remont i przystosowanie do nowych zadań. Po oględzinach zrezygnowano, ze względu na stan techniczny, z przejęcia jednej z łodzi, pozostałe przemianowano na „M 1”, „M 3”, „M 5”. Flotylla rozmieszczona była w Nyrczy na Prypeci i w rejonie Przewozu Łachewskiego, blisko granicy polsko-sowieckiej. Formalnie w skład Marynarki Wojennej Flotylla Pińska została włączona 1 maja 1919 roku.

Flotylla rozmieszczona była w Nyrczy na Prypeci i w rejonie Przewozu Łachewskiego, blisko granicy polsko-sowieckiej. Formalnie w skład Marynarki Wojennej Flotylla Pińska została włączona 1 maja 1919 roku. Aktywne działania Flotylla Pińska zdolna była podjąć praktycznie od 24 maja, gdy decyzją Departamentu Spraw Morskich MSWojsk. przybył przydzielony ppor. mar. Karol Taube wraz z 12 marynarzami. Umożliwiło to dowódcy Flotylli uruchomienie trzech łodzi motorowych. Por. mar. Jan Giedroyć był inicjatorem, obok funkcji komunikacyjnych i transportowych, także ofensywnego wykorzystania taboru pływającego, co ukazało ogromne jego możliwości na bezdrożach Polesia. 25 maja patrol trzech motorówek przedostał się przez Strumień, Styr i Prypeć do Mostów Wolańskich na tyły flotylli sowieckiej w celu dokonania rozpoznania. Doszło do pierwszego starcia z rozmieszczonymi tam jednostkami Flotylli Dnieprzańskiej.

Formalnie w skład Marynarki Wojennej Flotylla Pińska została włączona 1 maja 1919 roku. Okręty Flotylli Pińskiej pływały po dzikich rzekach stąd ich konstrukcja musiała być dostosowana do naturalnie panujących warunków wodnych. Płaskodenne kadłuby pozwalały na niewielkie zanurzenie i tym samym umożliwiały pokonanie płytszych miejsc.

Cykl „Flotylla fotografii” – to 12 spotów informacyjnych o historii Flotylli uwiecznionej na zdjęciach z unikatowego albumu bosmana Jana Kurka

Jan Kurek – bosman Flotylli Pińskiej, więzień obozów sowieckich i hitlerowskich. We wrześniu 1939 roku członek załogi monitora ORP Pińsk. Więzień obozu sowieckiego pod Żytomierzem, następnie nazistowskich obozów koncentracyjnych w Auschwitz, Gross-Rosen, Buchenwaldzie i Flossenburgu oraz więzień polityczny w czasach stalinowskich.

źródło Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, film IPN tv

Zobacz podobne

Eksperci: w branży OZE pracuje w Polsce blisko 100 tys. osób

KM

Świnoujście/ Prezentacja wojskowych mundurów w Klubie 8. Flotylli Obrony Wybrzeża

BS

Pierwszy AW101 przystosowany do zwalczania okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej już w drodze do Polski

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie