Polski Portal Morski
Edukacja Stocznie Turystyka

Nocne pływanie przy terenach stoczniowych

Stocznia Gdańsk, Remontowa, Shipbuilding, Sunreef czy Safe, a do tego pływające doki, żurawie, pochylnie, ogromne pontony i jeszcze większe statki – to wszystko widziane z zaledwie kilku metrów z poziomu wody. Wybraliśmy się na „Nocny rejs po stoczniach”, by zobaczyć to, czego nie widać z lądu i przekonać się, że mieszkamy w naprawdę niesamowitym miejscu.

Nocny rejs po stoczniach organizowany jest przez Piotra Kozłowskiego założyciela fundacji Galar Gdański. Piotr od 2018 r. organizuje różne rejsy turystyczne galarami, czyli łodziami, które głównie w XVII i XVIII wieku wpływały na wody Motławy z wszelkimi dobrami, takimi, jak węgiel, sól z Bochni, mydło, wapno, zboże i innymi niezbędnymi towarami.

– Galary Gdańskie zostały specjalnie zaprojektowane oraz wykonane na potrzeby naszej Fundacji – mówi Piotr Kozłowski. – Pasje do statków zaszczepił we mnie tata, który był oficerem Marynarki Wojennej, razem też pływaliśmy i składaliśmy modele statków. Pomysł na galary przywiozłem z Anglii, gdzie mieszkałem przez kilka lat i miałem okazję odwiedzić miasto Oxford i popłynąć łodzią zwaną Puntą. W Polsce odnaleźliśmy mistrza szkutnictwa tradycyjnego, który wykonał dla nas galary gdańskie i tak od 2018 galary powróciły do Gdańska, gdzie wcześniej pływały przez ponad 400 lat.

Nocny rejs po stoczniach – czyli to, czego nie widać z lądu

Nocny rejs po stoczniach organizowany jest dwa razy w tygodniu – w środy oraz soboty. Galary jednorazowo na pokład zabierają 12 osób. Godzinny rejs odbywa się wzdłuż terenów stoczniowych, dlatego jest to wyjątkowa okazja, by zobaczyć np. dźwigi czy statki z zupełnie innej perspektywy.

– Nocny rejs galarem po Stoczni stanowi niepowtarzalną okazję, by zobaczyć pracę stoczni od wewnątrz, a noc nadaje stoczniom niepowtarzalnego uroku oraz klimatu. Z bliska możemy zobaczyć specjalistyczne statki, portowe dźwigi będące symbolem miasta i nabrzeża Portu Gdańsk – dodaje Piotr Kozłowski.

I rzeczywiście tak jest, coś, co z pozoru wydaje się zwykłe i mało ciekawe, z wody nabiera zupełnie innego znaczenia. Galar opływa Wyspę Ostrów na około. Podczas podróży Piotr Kozłowski opowiada o około 40 rzeczach i miejscach – stoczniach, statkach czy dźwigach – historycznie, wplatając różne ciekawostki.

następne

Dźwigi stoczniowe widziane o zachodzie słońca robią ogromne wrażenie.

fot. Arnold Szymczewski / Trojmiasto.pl

– Pomysł, aby realizować nocne rejsy po stoczni powstał w 2020 roku. Chciałem wprowadzić do oferty rejs, który jest inny niż wszystkie inne do tej pory oferowane przez nas oraz pozostałe jednostki w Gdańsku. Postanowiłem na próbę utworzyć raz w tygodniu takie wydarzenia (Nocny Rejs Galarem po Stoczni) w sierpniu zeszłego roku i pomysł się sprawdził. W tym roku postanowiłem wprowadzić ten rejs do naszej stałej oferty i w odpowiedzi na zeszłoroczne prośby naszych gości – jeden rejs odbywa się w tygodniu (środa), a drugi w weekend (sobota) – kończy Piotr Kozłowski.

Wśród najciekawszych rzeczy i miejsc, o których w trakcie rejsu opowiada założyciel fundacji, można wymienić m.in.: stoczniowe dźwigi, najstarszy ponad 100-letni pływający dok, nabrzeże, przy którym budowane są statki rybackie, stocznie Remontowa, Shipbulding czy specjalizująca się w budowaniu luksusowych jachtów Sunreef. Ponadto zobaczyć i posłuchać możemy o Nabrzeżu Szczecińskim, porcie zewnętrznym, obrotnicach, suwnicach, Polskim Haku czy Elektrociepłowni.

– Jestem zachwycona, bo mieszkam w Gdańsku całe życie, ale nigdy nie widziałam miasta z takiej perspektywy. Nocny rejs po stoczniach to ciekawa rozrywka nie tylko dla turystów, ale przede wszystkim dla mieszkańców – mówiła Irmina, która spotkaliśmy na rejsie.

Nocny rejs galarem po stoczniach odbywa się w środę i sobotę w godz. 22:40 do 23:40. Koszt udziału w rejsie to 60 zł za osobę.

źródło: trójmiasto.pl

Zobacz podobne

Politechnika Morska w Szczecinie – start konkursu dla uczniów, studentów i doktorantów

AB

„Wierny przysiędze wojskowej, świadom godności oficera Wojska Polskiego, składam Tobie Ojczyzno, uroczyste ślubowanie (…)”

BS

The Ocean Race Europe Prologue: wyścig Gdynia – Sztokholm zakończony, Sailing Poland na drugim miejscu.

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie