Polski Portal Morski
Aktualności

Orlen Lietuva analizuje projekt pogłębienia przerobu ropy – list intencyjny z litewskim resortem energetyki

Orlen Lietuva, spółka Grupy Orlen, podpisała z litewskim Ministerstwem Energetyki list intencyjny, dotyczący analizowanej decyzji inwestycyjnej instalacji pogłębionego przerobu ropy naftowej. Umożliwiłaby ona produkcję bardziej wartościowych produktów paliwowych – podał w czwartek PKN Orlen.

Jak wyjaśnił koncern, w ramach analizowanego projektu pogłębionego przerobu ropy naftowej w rafinerii Orlen Lietuva w Możejkach zakupiono już licencję i wykonany został projekt bazowy dla tej inwestycji. „W przypadku podjęcia decyzji inwestycyjnej, byłby to największy w historii projekt inwestycyjny prowadzony na Litwie” – oświadczył PKN Orlen. Podał przy tym, że według wstępnych szacunków, realizacja przedsięwzięcia zajęłaby ok. 4 lat.

Informując o szczegółach projektu, koncern oznajmił w czwartek, że spółka Orlen Lietuva podpisała z Ministerstwem Energetyki Republiki Litewskiej „list intencyjny, dotyczący analizowanej decyzji inwestycyjnej instalacji pogłębionego przerobu ropy – bottom of barrel”. „Inwestycja umożliwiłaby produkcję bardziej wartościowych produktów paliwowych kosztem gudronu z dużą zawartością siarki” – podkreślił PKN Orlen. Zaznaczył jednocześnie, iż „strona litewska będzie poszukiwać sposobów partycypacji w realizacji projektu, a także dołoży starań, aby wobec projektu zostały zastosowane ulgi”.

Według PKN Orlen, „ściślejsza współpraca koncernu z Litwą to wynik tegorocznego spotkania prezesa Daniela Obajtka z premier Ingrid Šimonyte”. Koncern ocenił, że realizacja w Orlen Lietuva inwestycji związanej z pogłębionym przerobem ropy naftowej „umożliwiłaby wzrost uzysku produktów wysokomarżowych z obecnych niecałych 73 proc. do ponad 86 proc, tym samym znacząco zwiększając odporność litewskiej spółki na zmiany zachodzące w otoczeniu makroekonomicznym”.

Prezes PKN Orlen przypomniał, że Orlen Lietuva zarządza jedyną w Krajach Bałtyckich rafinerią, a spółka ta pełni „strategiczną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego w tej części Europy”. „Naszym priorytetem jest wzmacnianie jej pozycji rynkowej, dlatego konsekwentnie inwestujemy w jej rozwój” – oświadczył. Daniel Obajtek zapewnił jednocześnie, że PKN Orlen docenia zaangażowanie się rządu litewskiego w kluczowy projekt dla przyszłości Orlen Lietuva, który – jak zaznaczył – „przyniesie korzyści nie tylko Grupie Orlen, ale także Litwie”. Jak dodał, realizacja inwestycji w pogłębiony przerób ropy w rafinerii w Możejkach przełoży się m.in. na wzrost zysków tej spółki.

PKN Orlen podkreślił, że jego litewska spółka „to jeden z filarów Grupy Orlen, generujący znaczące korzyści finansowe”. Według koncernu, w pierwszym kwartale tego roku Orlen Lietuva osiągnęła przychody na poziomie 752,7 mln USD, zysk operacyjny EBITDA LIFO wyniósł tam 17,9 mln USD, a zysk netto 23,6 mln USD. „Dobre wyniki finansowe spółki to efekt m.in. realizacji innowacyjnych projektów i wdrożonych działań optymalizacyjnych w rafinerii Możejki” – stwierdził koncern.

Odnosząc się do działalności Orlen Lietuva, PKN Orlen zwrócił m.in. uwagę, że litewska rafineria pod względem wielkości przerobu ropy naftowej, który obecnie wynosi ok. 10 mln ton rocznie, jest drugą w Grupie Orlen – kompleks zajmuje powierzchnię ponad 1 tys. ha, przez które przebiega ok. 2 tys. km rurociągów. „Rafineria od początku istnienia przerobiła łącznie blisko 330 mln ton ropy. Produkty naftowe z Możejek dostarczane są nie tylko na rynek litewski, ale także m.in. na Łotwę, Estonię i do Polski” – wyjaśnił koncern.

PKN Orlen zaznaczył również, że zakład Orlen Lietuva w Możejkach ma duże znaczenie dla litewskiej gospodarki. „To największa w kraju firma, zatrudniająca ok. 1,5 tys. pracowników, z których ponad 90 proc. to mieszkańcy Możejek i okolicznych miejscowości. To także jeden z największych na Litwie eksporterów i podatników, który odpowiada za 15 proc. wpływów do krajowego budżetu” – wyliczył koncern.

źródło: (PAP)

Zobacz podobne

Wody Polskie rewitalizują budynek kompleksu Szczecińskiej Wenecji. Jest inżynier kontraktu!

AB

Analiza: Polska potrzebowałaby floty 11-20 gazowców, by samodzielnie importować gaz LNG

BS

Rozpoczęto wiercenie otworów, by mrozić grunt !

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie