Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Jako pierwszy powstanie w Gdyni port tymczasowy, następnie port instalacyjny

Na początek powstanie port tymczasowy, a dopiero w potem port docelowy. W taki sposób władze Portu Gdynia postanowiły rozwiązać problem usytuowania portu instalacyjnego pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku. Pierwszy może być gotowy już w 2024 roku, drugi dopiero w 2026 roku.

W pierwszej wersji port instalacyjny Portu Gdynia miał powstać na terenach zajmowanych przez PGZ Stocznię Wojenną, potem miał być „pierwszym etapem” Portu Zewnętrznego, rozważano też ulokowanie go na terenach zajmowanych przez terminal kontenerowy BCT. Analizy trwały, a czas nieubłaganie płynął. Eksperci z branży zaczęli alarmować, że taki brak ostatecznej decyzji może spowodować, że inwestorzy uczestniczący w pierwszej fazie budowy morskich farm wiatrowych, w dużej części koncerny zagraniczne, mogą poszukać portu instalacyjnego poza Polską.

Port tymczasowy w oparciu o posiadaną już infrastrukturę

W miniony piątek uchwałę w sprawie ulokowania portu instalacyjnego w Gdyni ogłosiła Rada Ministrów. Poinformowano też, że inwestycja miałaby być finansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety to nie rozwiązuje problemu z ulokowaniem tej inwestycji na obszarze, którym dysponuje gdyński port. Wydaje się, że władze Portu znalazły jednak wyjście… tymczasowe.

Najpierw ma powstać tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie).

– W etapie tymczasowym możliwe jest przeładowywanie pewnej niewielkiej liczby elementów offshorowych w okolicach zachodniej części Portu. Wykorzystywane byłoby do tego nabrzeże Bułgarskie, będące w posiadaniu ZMPG, jak również możliwy byłby rozładunek np. ze statków dowozowych ro-ro niektórych elementów na nabrzeżu Helskim 1 na istniejącej tam rampie [tam obecnie operuje BCT – od red.]. Składowanie dużej części elementów odbywałoby się z wykorzystaniem placu składowego, który obecnie jest budowany za Estakadą Kwiatkowskiego. To jest ogólny plan i w tej chwili rozwiązania szczegółowe są jeszcze analizowane – powiedział nam Maciej Krzesiński, dyrektor marketingu i współpracy z zagranicą w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.

Docelowym rozwiązaniem jest zlokalizowanie odpowiedniego i spełniającego wszystkie wymagania techniczne i nawigacyjne terminalu offshore na Porcie Zewnętrznym.

Dwa warianty oznaczają wyższe koszty

Port tymczasowy, rozproszony w różnych częściach portu, byłby gotowy w 2024 roku, najpóźniej w 2025 roku. Port docelowy ma powstać w 2026 roku.

Niestety takie rozwiązanie może podwyższyć koszty całego przedsięwzięcia, czyli udziału Portu Gdynia w procesie posadawiania farm wiatrowych na morzu. Przygotowanie tymczasowego portu instalacyjnego przecież też będzie kosztować. Ile?

– W tym wariancie staramy się zminimalizować koszty potencjalnego dostosowania infrastruktury do wymogów offshore. Takie rozwiązanie dotyczyć może budowy bardzo małej farmy (np. kilkanaście wiatraków) lub też startu budowy większej farmy – dodaje Maciej Krzesiński.

Kompleksowy port instalacyjny wraz z całą infrastrukturą to koszt około 1 mld 200 mln złotych. Natomiast rozwiązanie tymczasowe kosztowałoby wielokrotnie mniej, ale – jak przyznał dyrektor Krzesiński – na razie Port wciąż szacuje, jakie środki będą na to potrzebne.

Pytanie, czy takie tymczasowe, skromniejsze rozwiązanie zadowoli firmy zaangażowane w budowę farm wiatrowych.

źródło:
https://biznes.trojmiasto.pl/Port-instalacyjny-w-Gdyni-na-poczatek-tymczasowy-n158408.html#tri/ fot. port Gdynia

Zobacz podobne

PKN Orlen złożył trzy wnioski o lokalizacje dla morskich farm wiatrowych

KM

Stocznia Remontowa buduje promy dla polskiego armatora Unity Line

AZ

Niemiecka krytyka budowy terminalu to hipokryzja

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie