Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia

W Porcie Gdynia trwają odbiory techniczne nowego Publicznego Terminalu Promowego z rampą ro-ro. W lipcu próby przeprowadzała Stena Line, dziś testowo cumował prom Polferries. Uruchomienie terminalu przewidziano na 23 września, co zbiega się z uroczystością 99 rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.

Nowy terminal promowy powstał przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji.

Obiekt umożliwia obsługę kilku operatorów promowych oraz przyjmowanie różnych promów. Przy terminalu została w tym celu zamontowana innowacyjna rampa oraz rękaw.

Zasadnicze prace związane z jego budową zakończyły się, a obecnie trwają odbiory techniczne. Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m – o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu.

Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

W lipcu przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line. W poniedziałek, 30 sierpnia, próbne cumowanie przeprowadził prom Nova Star (161 m dł.) należący do Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ten prom do tej pory pływał na trasie z Gdańska do Szwecji.

Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Dla szwedzkiego armatora, który od lat operuje w Gdyni to duża zmiana, ale nie tak znacząca jak dla Polferries. Rodzimy, państwowy armator do tej pory pływał z Gdańska (Terminal Promowy Westerplatte). Czy zmiana portu i terminalu wiąże się z opuszczeniem Portu Gdańsk? Niestety, choć do otwarcia terminalu w Gdyni zostało niewiele czasu, to armator wciąż milczy w sprawie przeniesienia. Nie wiadomo, czy będzie utrzymywał dwie linie, czy zrezygnuje z terminalu w Gdańsku. Na stronie armatora w zakładce rezerwacji rejsów wciąż brak połączenia z Gdyni. Dalej można kupić bilety tylko na linię Gdańsk-Nynashamn.

PŻB nie odpowiada na pytania w sprawie połączeń promowych, z kolei władze Portu Gdańsk informują, że „posiadają obecnie aktywną umowę z firmą PŻB, która nie została wypowiedziana”.


źródło/ fot. biznes.trojmiasto.pl/

Zobacz podobne

Opady burzowe i podtopienia. Aktualne informacje

KM

Przeładunki ogromnym żurawiem na Nabrzeżu Rudowym

BS

Polski jacht wygrał pierwszy etap The Ocean Race

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie