Inwestycje w infrastrukturę pozwalają istotnie zwiększyć potencjał przeładunkowy Portu Gdynia. Krajowy sektor logistyczny coraz chętniej korzysta z usług polskich terminali na Bałtyku, do czego przyczynia się poprawa infrastruktury dostępowej, w tym modernizacje linii kolejowych i oddane w ostatnich latach odcinki autostrad i dróg ekspresowych.
Dostosowywanie jakości infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku to obecnie główne zadanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., gdyż poprzez inwestycje poprawia się pozycja konkurencyjna portu w basenie Morza Bałtyckiego. Do największych inwestycji należą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia” oraz „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia”, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych. I tak w czerwcu br. zakończono przebudowę Północnej Ostrogi Pilotowej w Porcie Gdynia i zyskano prawie 40 m. Dzięki temu do portu będą mogły zawijać większe statki. To nie wszystko. Ta inwestycja poprawi także warunki nawigacyjne w kanale portowym i stan bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych. Same prace na ostrodze polegały na poszerzeniu wejścia pilotowego z istniejącej szerokości ok. 102 m, do szerokości min. 140 m i uzyskaniu głębokości technicznej 16 m. Całkowita wartość robót przy przebudowie Ostrogi Północnej wyniosła 16 mln zł, a czas realizacji inwestycji wynosił 14 miesięcy.
W Porcie Gdynia wykonano także szereg intensywnych prac nad rozbudową obrotnicy nr 2, które rozpoczęły się od demontażu znacznej części nabrzeża Gościnnego. Cały projekt składał się z dwóch zadań. Pierwszym z nich jest „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etap I i III” . To zadanie realizowane jest w trzech etapach przez dwóch inwestorów – Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (Etap I i III) i Urząd Morski w Gdyni (Etap II). W I etapie nastąpiła przebudowa obrotnicy nr 2 w rejonie Basenu IX – na chwilę obecną do średnicy 400 m, docelowo do średnicy 480 m. Prace polegały m.in. na wykonaniu robót czerpalnych do głębokości -13,5 m w rejonie obrotnicy oraz na rozbiórce Pirsu Gościnnego na długości ok. 240 m. Docelowo planuje się wykonanie robót czerpalnych do rzędnej -16,00 m oraz rozbudowanie obrotnicy do 480 m, co będzie możliwe po przeniesieniu suchego doku PGZ Stoczni Wojennej, znajdującego się aktualnie przy Pirsie nr 2. Rozpoczęcie prac z tym związanych zaplanowano na rok 2022. Urząd Morski w Gdyni zrealizuje w zadaniu nr 1 Etap II projektu, polegający na pogłębieniu toru podejściowego do portu, poza falochronami. Głębokość na torze podejściowym wynosić będzie docelowo -17,00 m, a jego parametry będą przystosowane do obsługi statków o szerokości 58 m.
W ostatnim czasie na terenie PGZ Stoczni Wojennej przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisali porozumienie w sprawie relokacji doku pływającego. Inwestycja jest częścią pierwszej fazy projektu inwestycyjnego „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia”. Realizowana inwestycja zapewni odtworzenie zdolności funkcjonalnych i produkcyjnych doku w nowej lokalizacji w związku z jego przeniesieniem.
– Nowa obrotnica to kolejny milowy krok w najnowszej historii naszego portu – podkreślił Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Inwestycja ta umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu większych statków o długości 400 metrów obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem i innymi kontynentami. Lokalizacja przy nabrzeżu Slipowym, stoczniowego suchego doku to kolejna portowa inwestycja, dzięki której tworzymy optymalne warunki rozwoju dla działających na naszym terenie, obecnych i przyszłych Kontrahentów. Korzyści są obopólne, a sama stocznia zyska zupełnie nowe możliwości prowadzenia biznesu.
Port Gdynia w ramach zawartego porozumienia zrealizuje budowę wnęki dokowej i przebudowę odcinków Nabrzeża Południowego II oraz Nabrzeża Zachodniego I, gdzie następnie zostanie przetransportowany dok pływający. Druga jej część polegać będzie na przebudowę Pirsu nr II, co obejmować będzie między innymi rozbiórkę głowicy pirsu, a także zabezpieczenie jego czoła skróconego. Inwestycja ma zostać zrealizowana w okresie najbliższych 18 miesięcy.
-Inwestycja, która będzie realizowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia wpisuje się w strategię rozwoju PGZ Stoczni Wojennej w ramach przygotowań do realizacji programu „Miecznik” i innych projektów ważnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Wierzę, że dzisiejsza umowa będzie kolejnym istotnym impulsem w budowaniu ekosystemu gospodarki morskiej na Pomorzu – powiedział Paweł Lulewicz, Prezes Zarządu PGZ Stoczni Wojennej.
Dzięki poprawie infrastruktury dostępowej do Portu Gdynia wpływają coraz większe jednostki. W sierpniu w Porcie Gdynia zacumowała Hella, największy pod względem pojemności statek bandery portugalskiej. Jednostka, której armatorem jest wiodący na świecie przewoźnik kontenerowy Hapag Lloyd AG, po załadunku w Terminala Hutchison Ports Gdynia wyruszyła z towarem bezpośrednio do portów Ameryki Północnej z załadunkiem o łącznej wielkości około 1400 TEU.
Jak skomentowała – Cieszymy się, że możemy zaoferować naszym klientom dodatkowe wsparcie w handlu atlantyckim, drugim co do wielkości handlu dla polskiego eksportu – mówi Lena Christenson Duus, dyrektor zarządzająca na północne regiony w Hapag-Lloyd.
– Wprowadzając do harmonogramu dodatkowy statek, wyraźnie pokazujemy nasze silne zaangażowanie na rzecz lokalnej bazy klientów w tej pełnej wyzwań sytuacji rynkowej – kontynuuje.
Dodatkowo raz w tygodniu odbywają się połączenia z portami w Indiach i Pakistanie.
źródło / fot. Port Gdynia