Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja

Konferencja o rozwoju sektora morskiego w Polsce

W dniach 25-27 października portal gospodarkamorska.pl zorganizował konferencję na morzu pod hasłem „Rynek promowy i offshore wind – potencjał rozwoju sektora morskiego w Polsce”. Odbyła się ona podczas rejsu promem Nova Star na trasie Gdańsk-Nynashamn-Gdańsk. Głównymi partnerami wydarzenia byli PFMT i Polferries, a patronat honorowy objęło Ministerstwo Infrastruktury.

Przedmiotem dyskusji i rozważań uczestników wydarzenia były 3 obszary tematyczne: „Możliwości, potencjał i doświadczenie sektora stoczniowego i technologii morskich w Polsce”, „Zapotrzebowanie polskich armatorów na jednostki pływające” oraz „Warunki finansowo-prawne sektora morskiego w Polsce”.

Na konferencji PRS reprezentował dr hab. inż. kpt. ż.w. Henryk Śniegocki – prezes zarządu oraz Grzegorz Pettke, dyrektor Pionu Okrętowego, który był jednym z panelistów w sesji dotyczącej zapotrzebowania polskich armatorów na jednostki pływające.  Podczas swojego wystąpienia dyrektor Pettke potwierdził, że jesteśmy w stanie własnymi, polskim siłami realizować zamówienia na statki, czerpiąc doświadczenie ze współpracy z licznymi krajowymi podmiotami z obszaru gospodarki morskiej, jak armatorzy, stocznie, producenci wyposażenia, biura projektowe, firmy serwisowe, uczelnie, laboratoria i instytucje naukowo-badawcze. Podkreślił też, że należy patrzeć na działalność naszych firm długoterminowo na 5-10-20 lat do przodu, przyjmując początkowo możliwość bardzo niskiej lub zerowej rentowności, w nadziei na budowanie relacji z klientem na lata, przekonywanie do jakości i solidności polskich wykonawców.

– Aby skutecznie rywalizować z konkurencją zagraniczną powinniśmy nawzajem się wspierać i wspólnie uczestniczyć w nowych projektach, nawet jako podwykonawcy, cierpliwie budując kompetencje na kolejne lata i kolejne, bardziej zaawansowane projekty – stwierdził Dyrektor Pettke. – Warto uświadamiać, uczyć i przekonywać, jak ważny jest przemysł związany z gospodarką morską, jak wielu ludzi w nim pracuje, jak wiele potrafimy, jak wiele i efektywnie możemy produkować – dodał i zaapelował też do instytucji finansowych o zrozumienie problemu i większą skłonność do udzielania racjonalnych kredytów.

Zapotrzebowanie armatorów na statki wynika przede wszystkim z popytu na transport surowców, materiałów i wyrobów oraz transport ludzi, w tym związany z turystyką. Bodźcem są także potrzeby inwestycyjne (np. budowy hydrotechniczne), działalność związana z pozyskiwaniem zasobów morza (poszukiwanie, wydobywanie, transport złóż, np. ropy i gazu, poławianie ryb), jak również konieczność wypełniania zadań administracji morskich, straży granicznej, marynarki wojennej. Ważnym powodem modernizacji floty (nowe budowy i przebudowy) są wymagania międzynarodowe, np. IMO, UE w zakresie Strategii Redukcji GHG IMO oraz Zielonego ładu Unii Europejskiej.

1 stycznia 2023 roku wchodzą w życie wymagania dotyczące oceny i obniżanie emisji gazów cieplarnianych w transporcie  morskim. I to ważny impuls dla stoczni, wyzwanie dla armatorów, którzy, mając kłopoty z pozyskiwaniem środków na finansowanie inwestycji wymiany/modernizacji floty, powinny śledzić  międzynarodowe mechanizmy finansowe, m.in. fundusze związane z projektem „Fit for 55”. W tym miejscu awizujemy, że PRS przygotowuje dedykowane seminarium poświęcone temu jakże ważnemu tematowi. Do udziału w nim zaprosiliśmy przedstawicieli armatorów, dostawców technologii, ministerstwa oraz instytucje finansowe i ubezpieczeniowe. Seminarium planujemy na styczeń 2022 roku.

źródło PRS / fot.archiwum

Zobacz podobne

Polskie transatlantyki w II Wojnie Światowej

BS

10. MKM- podpisanie listu intencyjnego pomiędzy NORTH ADRIATIC SEA PORT AUTHORITY oraz ZARZĄDEM MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE SA

JS

Gazprom ogłosił, że wstrzymuje dostawy gazu na Łotwę

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie