Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Polska Morska TV Żegluga

Rozpoczęcie akcji lodołamania

Wczoraj przeprowadzona została akcja lodołamania na Odrze. Do pracy ruszyło 5 polskich i dwie niemieckie jednostki. Lodołamacze utworzyły rynnę i zlikwidowały istniejące zatory, zapewniając swobodny przepływ wody.

W akcji lodołamania biorą udział także zupełnie nowe jednostki Ocelot i Tarpan dla których jest to pierwsza akcja operacyjna. – Nowe jednostki mają okazję sprawdzić się w akcji. Dzisiaj mamy pięć lodołamaczy polskich i dwa niemieckie, jest odwilż, lód, a prognozy meteorologiczne zwiastują, że poziom wody może wzrosnąć. Musimy trochę na Odrze posprzątać – mówi Przemysław Daca, Prezes Wód Polskich.

Płyniemy w kierunku Widuchowej. Na wysokości miejscowości Ognica lód zaczął się ruszać, mamy więc niewielki, w porównaniu do zeszłego sezonu, zator. Drożność Odry wygląda tak, że mamy ok. 60 kilometrów zjawisk lodowych od 50 centymetrowego zalodzenia śryżowego po taflę lodu biegnącą do okolic Widuchowej – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Akcja pozwoli w ciągu dwóch dni oczyścić koryto Odry. Dodajmy, że w ciągu ostatnich godzin woda do góry w Bielinku poszła o ponad 120 centymetrów, a to pokazuje, że mamy zator i konieczność działania – dodaje dyrektor Duklanowski. Pogotowie zimowe Wód Polskich trwa minimum do końca marca.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie w porozumieniu z Urzędem Dróg Wodnych i Żeglugi Odra-Hawela oraz w uzgodnieniu z Urzędem Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie zdecydowało o zamknięciu żeglugi na Odrze.

Z kolei na Wiśle, zgodnie z wcześniejszym planem, rejs patrolowy przeprowadziły Orkan i Sokół. Załogi lodołamaczy prowadziły monitoring pomiędzy Stopniem Wodnym Włocławek a Dobrzyniem.

29 grudnia 2021 r., nowoczesne lodołamacze, czołowy Puma i liniowy Manat, wypłynęły z przystani przy śluzie Przegalina w Gdańskim Węźle Wodnym. Jednostki płyną do ujścia Wisły, następnie zawrócą w górę rzeki do Tczewa i na końcu powrócą do Przegaliny.

Patrolowanie nie jest akcją lodołamania, tylko służy ocenie sytuacji w korycie rzeki oraz sprawdzeniu w ruchu lodołamaczy. Tor wodny Wisły często ulega zmianie, dlatego jest sprawdzany na wypadek ewentualnej akcji lodołamania. Ponadto przewidziane są próby manewrowe jednostek i testy systemów nawigacyjnych oraz łączności. Sytuacja na Dolnej Wiśle jest szczególnie istotna z uwagi na konieczność sprawnego i skutecznego odprowadzania kry ze Zbiornika Wodnego Włocławek.

źródło/fot./mat.filmowy Wody Polskie

Zobacz podobne

„FT”: Rosja, chcąc ominąć sankcje i ukryć trasy swoich tankowców, podaje ich fałszywe pozycje+

BS

I Love Poland w wyścigu Palermo – Montecarlo

PL

Dwa nowe E-Flexery na linii Gdynia-Karlskrona

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie