Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Polska Morska TV Żegluga

Rozpoczęcie akcji lodołamania

Wczoraj przeprowadzona została akcja lodołamania na Odrze. Do pracy ruszyło 5 polskich i dwie niemieckie jednostki. Lodołamacze utworzyły rynnę i zlikwidowały istniejące zatory, zapewniając swobodny przepływ wody.

W akcji lodołamania biorą udział także zupełnie nowe jednostki Ocelot i Tarpan dla których jest to pierwsza akcja operacyjna. – Nowe jednostki mają okazję sprawdzić się w akcji. Dzisiaj mamy pięć lodołamaczy polskich i dwa niemieckie, jest odwilż, lód, a prognozy meteorologiczne zwiastują, że poziom wody może wzrosnąć. Musimy trochę na Odrze posprzątać – mówi Przemysław Daca, Prezes Wód Polskich.

Płyniemy w kierunku Widuchowej. Na wysokości miejscowości Ognica lód zaczął się ruszać, mamy więc niewielki, w porównaniu do zeszłego sezonu, zator. Drożność Odry wygląda tak, że mamy ok. 60 kilometrów zjawisk lodowych od 50 centymetrowego zalodzenia śryżowego po taflę lodu biegnącą do okolic Widuchowej – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie. – Akcja pozwoli w ciągu dwóch dni oczyścić koryto Odry. Dodajmy, że w ciągu ostatnich godzin woda do góry w Bielinku poszła o ponad 120 centymetrów, a to pokazuje, że mamy zator i konieczność działania – dodaje dyrektor Duklanowski. Pogotowie zimowe Wód Polskich trwa minimum do końca marca.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie w porozumieniu z Urzędem Dróg Wodnych i Żeglugi Odra-Hawela oraz w uzgodnieniu z Urzędem Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie zdecydowało o zamknięciu żeglugi na Odrze.

Z kolei na Wiśle, zgodnie z wcześniejszym planem, rejs patrolowy przeprowadziły Orkan i Sokół. Załogi lodołamaczy prowadziły monitoring pomiędzy Stopniem Wodnym Włocławek a Dobrzyniem.

29 grudnia 2021 r., nowoczesne lodołamacze, czołowy Puma i liniowy Manat, wypłynęły z przystani przy śluzie Przegalina w Gdańskim Węźle Wodnym. Jednostki płyną do ujścia Wisły, następnie zawrócą w górę rzeki do Tczewa i na końcu powrócą do Przegaliny.

Patrolowanie nie jest akcją lodołamania, tylko służy ocenie sytuacji w korycie rzeki oraz sprawdzeniu w ruchu lodołamaczy. Tor wodny Wisły często ulega zmianie, dlatego jest sprawdzany na wypadek ewentualnej akcji lodołamania. Ponadto przewidziane są próby manewrowe jednostek i testy systemów nawigacyjnych oraz łączności. Sytuacja na Dolnej Wiśle jest szczególnie istotna z uwagi na konieczność sprawnego i skutecznego odprowadzania kry ze Zbiornika Wodnego Włocławek.

źródło/fot./mat.filmowy Wody Polskie

Zobacz podobne

Jak powstawał tunel pod Świną

AB

Bomba ze szczecińskiego portu zneutralizowana

BS

„Dar Pomorza” na zimowej przerwie

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie