Polski Portal Morski
Aktualności

Inwestycje Wód Polskich postępują. Na jakim etapie są poszczególne prace?

Prace modernizacyjne na Odrze granicznej, budowa bazy i infrastruktury cumowniczej dla lodołamaczy w Szczecinie, nowe dalbowiska i oznakowanie szlaku żeglugowego, usuwanie warstwy osadów w przekopie Klucz – Ustowo a także przebudowy mostów na Regalicy, Odrze i Warcie – to najważniejsze inwestycje 2021 roku związane z realizacją przez RGZW w Szczecinie Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

Przygotowania do realizacji projektu rozpoczęły się w roku 2017. W tym czasie opracowano dokumentację środowiskową, przeprowadzono spotkania konsultacyjne z mieszkańcami terenów, na których odbywają się inwestycje a także z organizacjami pozarządowymi, instytucjami i społecznością lokalną. Oceniono również wpływ inwestycji na środowisko naturalne. Przygotowano i przeprowadzono również przetargi, które pozwoliły wyłonić wykonawców inwestycji.

Przebudowy mostu kolejowego na Regalicy podjęła się firma Budimex S.A. Ta długo wyczekiwana inwestycja jest jednym z kluczowych elementów ochrony przeciwpowodziowej. Obecna konstrukcja mostu utrudnia akcje lodołamania. Jedna z największych inwestycji RZGW w Szczecinie, realizowana w partnerstwie z PKP PLK S.A. kosztować będzie ponad 340 milionów złotych. Zakończenie prac planowane jest na 2023 rok.

Modernizacji doczeka się również most drogowy na rzece Warcie w Kostrzynie nad Odrą. W tej inwestycji jako partner Wód Polskich występuje GDDKiA. Po przebudowie mostu będą mogły przepływać pod nim barki i lodołamacze o dużych gabarytach. Zakończenie inwestycji przewidziano na 2023 rok a głównym wykonawcą jest firma Warbud S.A. Koszt inwestycji (łącznie z przebudową związanego z mostem odcinka drogi krajowej nr 31 a także modernizacją sieci kanalizacyjnej, gazociągowej i energetycznej) to ponad 100 mln złotych. 

Przebudowa starego mostu to nie jedyna inwestycja w Kostrzynie. Wody Polskie podpisały bowiem umowę z wykonawcą na przebudowę dojazdu do nowego granicznego mostu kolejowego, który jest budowany przez DB Netz. Nowy most będzie wyższy, co poprawi warunki prowadzenia akcji lodołamania. Związana z nim inwestycja RZGW realizowana we współpracy z PKP PLK pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury kolejowej w połączeniu z zapewnieniem odpowiednich warunków żeglugi. Wartość inwestycji to ponad 23 miliony. Wykonawcy czyli konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy: PBW Inżynieria Jacek Garbacz, LWZ i Probudowa przewidują zakończenie prac w 2022 roku. 

Baza postojowa dla lodołamaczy to kolejna inwestycja wchodząca w skład Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. Ten powstający w Podjuchach „dom dla lodołamaczy” ma szanse stać się najnowocześniejszą bazą tego typu w Europie. Nabrzeże cumownicze i remontowe, poszerzenie basenu manewrowego i miejsca postojowe dla ośmiu nowoczesnych lodołamaczy – tak wyglada zakres inwestycji, która wyceniona została na 22 miliony złotych brutto. Wykonawca – firma Strabag po oczyszczeniu terenu rozpoczęła prace ziemne. Zakończenie ma nastąpić w tym roku. Miejsca postojowe dla lodołamaczy czyli dalbowiska i nowe oznakowanie szlaku żeglownego to element inwestycji, który pozwala na realizacje pozostałych (m.in przebudowę mostu w Kostrzynie i Podjuchach). Ten zakres wykonuje na zlecenie Wód Polskich firma Aarsleff.

Zintegrowane inwestycje Wód Polskich mają na celu zapewnienie maksymalnej ochrony przeciwpowodziowej mieszkańcom naszego regionu jak również poprawienie wodnego szlaku komunikacyjnego. W bieżącym roku wszystkie rozpoczęte prace budowlane wejdą w fazę intensywnej realizacji. Prace budowlane nadzoruje zatrudniony przez Wody Polskie Inżynier, czyli jedna z największych firm inżynierskich  – Sweco Polska sp. z o.o. Rygorystyczne harmonogramy wymagają mobilizacji zarówno wykonawców, jak i nadzorujących ich pracę inspektorów. 

Inwestycje realizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły posiadają wsparcie finansowe międzynarodowych instytucji, Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Banku Rozwoju Rady Europy, środków Unii Europejskiej, jak również Wód Polskich, PKP PLK i budżetu państwa.

Źródło/fot.: Wody Polskie

Zobacz podobne

STS Pogoria ma nowego Armatora. Zarząd PZŻ prostuje pomówienia o niejasnej przyszłości żaglowca

BS

Jedno z kluczowych urządzeń instalacji Polimery Police jest już na placu budowy

KD

Polskie okręty na szwedzkim poligonie rakietowym

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie