Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Wzrosty przeładunków w polskich portach

Porty polskie zakończyły pierwszą połowę 2022 roku wzrostem przeładunków o 9,84% w porównaniu
z pierwszym półroczem 2021. Łącznie porty przeładowały 61 533 tys. ton, co było wielkością
o 5 515 tys. ton wyższą niż w pierwszej połowie roku 2021.

Wszystkie porty zanotowały zwiększenie obrotów, z czego największe miało miejsce w Porcie Gdańsk,
gdzie przeładunki wzrosły o 18,67% do poziomu 30 339 tys. ton. Wzrost w Gdańsku osiągnięty był
głównie za sprawą zwiększonych na dość imponującym poziomie obrotów w grupie paliwa płynne
(+44%) oraz węgiel i koks (+46,4%). W przypadku portów Gdynia i Szczecin-Świnoujście zanotowano
jednoprocentowe wzrosty, odpowiednio o 1,91% i 2,85%.

W pierwszej połowie bieżącego roku w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego
przeładunki wzrosły w niemal wszystkich analizowanych grupach ładunkowych, za wyjątkiem ładunków
innych masowych oraz zbóż.
Od stycznia do czerwca 2022 roku łącznie porty polskie przeładowały 15 759,2 tys. ton paliw
płynnych, co było wynikiem o 32,7% większym niż w pierwszym półroczu roku ubiegłego. W Porcie
Gdańsk, który jest największym portem paliwowym w Polsce, przeładunki paliw płynnych w pierwszym
półroczu br. zwiększyły się aż o 44% . Wzrost w Porcie Szczecin-Świnoujście dotyczył głównie wzmożonego importu LNG do terminalu w Świnoujściu, chociaż przeładunek pozostałych paliw płynnych także wzrósł. LNG stanowi około 60% przeładunków paliw płynnych w zespole portowym Szczecin-Świnoujście.

W pierwszej połowie 2022 roku widać wyraźne ożywienie w przeładunkach węgla. Łączna ilość węgla
i koksu obsłużona w polskich portach wyniosła 6 314,2 tys. ton

Na przyszłe przeładunki w polskich portach może mieć wpływ obecnie trwająca wojna w Ukrainie. W ciągu kolejnych miesięcy w polskich portach mogą się pojawić pewne dodatkowe wolumeny zboża z Ukrainy. W obliczu wojny i blokady wojskowej portów na Morzu Czarnym Ukraina nie jest w stanie eksportować swoich zbóż – w tej chwili eksportuje ok. 500 tys. ton miesięcznie. Nowe porozumienie ma umożliwić eksport drogą morską
z portów Unii Europejskiej, w tym z Polski.

źródło Port Monitor Actia Forum/ Ewelina Ziajka, Monika Rozmarynowska-Mrozek / fot.Port Gdynia

Zobacz podobne

Własna flota Grupy Orlen zapewni transport morski LNG do Polski i wzmocni pozycję koncernu na globalnym rynku

KM

Nowy zbiornik w Terminalu LNG w Świnoujściu

BS

Barka Fortuna skrzyżowała Nord Stream 2 z trasą Baltic Pipe

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie