Na budowie tunelu pod Świną prace idą w dobrym tempie. W komorze odbiorczej na wyspie Wolin, kontynuowane są prace nad konstrukcją szachtu i klatki schodowej ponad stropem górnym. Przy Stacji Trafo TK2 wykonywana jest izolacja oraz prace przy płycie dennej.
Na rampie trwają roboty wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych, a także montaż konstrukcji pod elewację czy uszczelnianie ścian szczelinowych. Na poszczególnych odcinkach wykonywane są roboty drogowe, w tym budowa i przebudowa sieci i uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.
W tunelu TBM, przy wyjściu ewakuacyjnym EE1 konstrukcja jest uciąglana, a płyty pod jezdnię są betonowane. Montowana jest również infrastruktura, a prefabrykaty są uszczelniane. Kontynuowana jest także wylewka w kanałach technologicznych.
Na wyspie Uznam w komorze startowej wykonywane są konstrukcje wewnętrzne i zewnętrzne ponad stropem górnym. Na rampie w tunelu wykonywanym metodą stropową trwają prace wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych. W budynku Biura Centrum Obsługi wykonywane są roboty wykończeniowe – implementacja systemów sterowania infrastrukturą tunelową, w tym prace programistyczne. W budynku Trafo TK3 kontynuowane są prace wykończeniowe, natomiast w budynku Trafo TK1 prace ponad płytą fundamentową. W wentylatorni VC1 wykonywana jest konstrukcja pod suwnicę i jej montaż. Ściany są zbrojone i betonowane. Plac budowy jest porządkowany.
Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym – szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak
źródło/ fot./ mat. filmowy UM Świnoujście