Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie

W Polsce powstają elementy nowych brytyjskich fregat

Choć rząd w Londynie obiecywał, że budowa nowej generacji fregat rakietowych dla Royal Navy przyczyni się do odrodzenia brytyjskiego przemysłu stoczniowego, ich elementy są wytwarzane w Polsce – poinformował w poniedziałek dziennik „Daily Telegraph”.

Jak ujawniła gazeta, polskie stocznie produkują bloki kadłuba nowo powstających fregat typu 31, montowanych później w stoczni w Rosyth na północ od Edynburga. Nie jest jasne, jaka część prac odbywa się w Polsce.

Źródła w firmie Babcock International, która wygrała przetarg na budowę fregat typu 31, podkreślają, że w Polsce realizowana jest jedynie „bardzo mała” część prac, biorąc pod uwagę ich wartość, a celem tych działań jest pomoc Warszawie w przygotowaniu się do samodzielnej budowy podobnych okrętów. Niemniej, „Daily Telegraph” zauważył, że znaczna część wartości okrętu wojennego to systemy uzbrojenia, radary i inne czujniki, a także napęd i urządzenia sterujące. Oznacza to, że nakład pracy może być znaczący, nawet jeśli jej wartość nie jest duża.

W ocenie dziennika rodzi to pytania o rządowe plany odrodzenia brytyjskiego przemysłu stoczniowego, do czego miała się przyczynić budowa fregat typu 31 oraz większych, a także dużo droższych fregat typu 26. Przypomniano, że kiedy w ramach Narodowej Strategii Przemysłu Okrętowego w 2017 roku rozpisywano przetarg na budowę pięciu fregat typu 31, ówczesny minister obrony Michael Fallon określił to jako „ogromną szansę” dla brytyjskich stoczni.

„Daily Telegraph” przypomniał, że w ubiegłym roku hiszpańska stocznia Navantia wygrała przetarg na budowę okrętów wsparcia dla lotniskowca Royal Navy, a duża część związanej z tym pracy będzie wykonywana w Hiszpanii. Rząd w Londynie jednak naciska, by przynajmniej połowa prac miała miejsce w Wielkiej Brytanii.

Zwrócono też uwagę, że w 2022 roku Babcock pokonał niemiecką firmę ThyssenKrupp w przetargu na budowę dla polskiej Marynarki Wojennej trzech fregat Miecznik. Będą one bliźniaczą wersją brytyjskich fregat typu 31, ale zostaną wybudowane według projektu Babcock w polskich stoczniach. 

źródło PAP/ fot.Royal Navy

Zobacz podobne

Milion złotych na walkę z koronawirusem od Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Autor

W wieku 47 lat zmarł Mariusz Kądziołka, w latach 2011-2016 zastępca prezydenta Szczecina

KM

Baltic Pipe jest już nagazowany

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie