Aktualności Środowisko

Naukowcy odkryli 19 tys. nieznanych wcześniej podwodnych gór i wulkanów

Dzięki danym satelitarnym naukowcy odkryli w oceanach i morzach na całym świecie około 19 tys. nieznanych wcześniej wulkanów i gór podwodnych.

Zespół oceanografów m.in. z Instytutu Oceanografii Scripps w USA, uczelni z Korei Południowej oraz Hawajów wykorzystał satelitarne dane radarowe do zmapowania podwodnych wzniesień.

Badania opublikowano w czasopiśmie „Earth and Space Science”.

Podobnie jak suche masy lądowe, dno oceanu ma zróżnicowany teren, a jego wyróżniającymi się cechami są góry, znane jako góry podwodne. Te nierówności terenu mogły powstać w wyniku ruchów płyt tektonicznych lub erupcji wulkanów.

Wcześniej za pomocą sonaru, który wykorzystuje fale dźwiękowe do wykrywania obiektów ukrytych pod wodą zmapowano tylko jedną czwartą dna oceanu. Spis sonarowy z 2011 roku wykazał ponad 24 tys. podwodnych,

Liczba i lokalizacja wszystkich pozostałych gór podwodnych pozostaje nieznana, co stwarza potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa transportu morskiego i utrudnia także oceanografom modelowanie przepływu wód w oceanach.

Aby wypełnić tę lukę w wiedzy, naukowcy wykorzystali radarowe dane satelitarne, mierząc stale zmieniający z powodu przyciągania grawitacyjnego poziom morza.

Naukowcy pobrali dane z kilku satelitów Europejskiej Agencji Kosmicznej, i odkryli, że mogą wykryć podwodne wzniesienia o wysokości zaledwie 1100 m, co jest dolną granicą tego, co stanowi górę podwodną.

Naukowcy przewidują jednak, że dzięki tej technologii będą w stanie oszacować wysokość małych podwodnych wulkanów z dokładnością do około 370 m.

Do tej pory naukowcy zmapowali zbiór gór podwodnych w północno-wschodnim Oceanie Atlantyckim, co może pomóc wyjaśnić ewolucję tzw. pióropuszy płaszcza, które zasilają ponad 100 wulkanów na Islandii. Te zaktualizowane mapy zapewnią również lepsze zrozumienie prądów oceanicznych i „upwellingów”, które występują, gdy woda z dna oceanu wzbija się w górę na powierzchnię.

źródło mat. prasowy/ fot.Getty Images

Gróbarczyk: proponujemy modernizację Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa

BS

Dania/ Analiza po wybuchach Nord Stream: Bałtyk zanieczyszczony trującym osadem, foki doznały uszkodzenia słuchu

BS

Piąta dostawa LNG dla PGNiG do Kłajpedy.