Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

Jednostka z gdyńskiej stoczni pomoże zbudować najdłuższy na świecie podmorski tunel

W suchym doku gdyńskiej Stoczni CRIST dnia 17 maja o godzinie 10:00 odbył się test pontonu wielozadaniowego MPP (multi purpose pontoon) i jego specjalistycznej ramy podwodnej SDT (Submarge Dumping Tool). Wielozadaniowa jednostka MPP zostanie wykorzystana przy budowie tunelu Fehmarnbelt łączącego Niemcy z Danią. Ta podwodna przeprawa to najdłuższa na świecie tego typu konstrukcja.

Podwodna rama SDT jest głównym kluczowym elementem wykonawczym jednostki pływającej MPP , którego zdaniem jest przygotowanie podłoża pod elementy tunelu poprzez wbijanie z bardzo dużą dokładnością warstwy specjalnie przygotowanego żwiru przed posadowieniem sprefabrykowanych, betonowych segmentów tunelu, a następnie zasypaniu ułożonych segmentów w celu umocnienia ich posadowienia.

Celem próby było sprawdzenie zainstalowanych na statku specjalistycznych urządzeń podnośnych służących do podniesienia ramy, weryfikacja pozycji transportowej wraz z zakotwiczeniem ramy w statku.

Próba była w pełni autonomiczna- odbyła się przy użyciu urządzeń statkowych- począwszy od agregatów prądotwórczych, poprzez aparaturę elektryczno-automatyczną, kończąc na hydraulicznych elementach wykonawczych (rama wyposażona jest w blisko 50 cylindrów hydraulicznych).

Rama SDT wraz z wyposażeniem waży ponad 700 ton i jest naszpikowana urządzeniami oraz specjalistyczną aparaturą oraz oprzyrządowaniem pomiarowym – to najwyższy poziom technologiczny , dodatkowo w ciężkim wydaniu zaprojektowanym i skonstruowanym zgodnie z najwyższymi standardami offshore.

Próba SDT jak i cały projekt budowy statku MPP (NB131) to kolejnym niezwykły, unikalny projekt na skalę światową, w którym uczestniczy CRIST, po raz kolejny udowadniając swoją renomę w budowie skomplikowanych, specjalistycznych jednostek pływających. Cały projekt budowy tunelu Fernbelt jest obecnie największym realizowanym projektem infrastrukturalnym w Europie i największym w historii Dani.

W kolejnych tygodniach będą odbywały się dalsze, zaawansowane próby a w okresie letnim jednostka zostanie przekazana do końcowego użytkownika.

źródło / fot. Stocznia Crist

Zobacz podobne

84. rocznica podniesienia bandery na ORP Orzeł

BS

„Płyń po morzach i oceanach…”. 75. rocznica wodowania statku-muzeum „Sołdek”

KM

76 lat temu s/s „Kraków” jako pierwszy po wojnie polski statek wszedł do portu w Gdyni

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie