Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

Jednostka z gdyńskiej stoczni pomoże zbudować najdłuższy na świecie podmorski tunel

W suchym doku gdyńskiej Stoczni CRIST dnia 17 maja o godzinie 10:00 odbył się test pontonu wielozadaniowego MPP (multi purpose pontoon) i jego specjalistycznej ramy podwodnej SDT (Submarge Dumping Tool). Wielozadaniowa jednostka MPP zostanie wykorzystana przy budowie tunelu Fehmarnbelt łączącego Niemcy z Danią. Ta podwodna przeprawa to najdłuższa na świecie tego typu konstrukcja.

Podwodna rama SDT jest głównym kluczowym elementem wykonawczym jednostki pływającej MPP , którego zdaniem jest przygotowanie podłoża pod elementy tunelu poprzez wbijanie z bardzo dużą dokładnością warstwy specjalnie przygotowanego żwiru przed posadowieniem sprefabrykowanych, betonowych segmentów tunelu, a następnie zasypaniu ułożonych segmentów w celu umocnienia ich posadowienia.

Celem próby było sprawdzenie zainstalowanych na statku specjalistycznych urządzeń podnośnych służących do podniesienia ramy, weryfikacja pozycji transportowej wraz z zakotwiczeniem ramy w statku.

Próba była w pełni autonomiczna- odbyła się przy użyciu urządzeń statkowych- począwszy od agregatów prądotwórczych, poprzez aparaturę elektryczno-automatyczną, kończąc na hydraulicznych elementach wykonawczych (rama wyposażona jest w blisko 50 cylindrów hydraulicznych).

Rama SDT wraz z wyposażeniem waży ponad 700 ton i jest naszpikowana urządzeniami oraz specjalistyczną aparaturą oraz oprzyrządowaniem pomiarowym – to najwyższy poziom technologiczny , dodatkowo w ciężkim wydaniu zaprojektowanym i skonstruowanym zgodnie z najwyższymi standardami offshore.

Próba SDT jak i cały projekt budowy statku MPP (NB131) to kolejnym niezwykły, unikalny projekt na skalę światową, w którym uczestniczy CRIST, po raz kolejny udowadniając swoją renomę w budowie skomplikowanych, specjalistycznych jednostek pływających. Cały projekt budowy tunelu Fernbelt jest obecnie największym realizowanym projektem infrastrukturalnym w Europie i największym w historii Dani.

W kolejnych tygodniach będą odbywały się dalsze, zaawansowane próby a w okresie letnim jednostka zostanie przekazana do końcowego użytkownika.

źródło / fot. Stocznia Crist

Zobacz podobne

Zarzut umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym wobec 19-letniego sternika barki

KM

Zabytkowy jacht ocalony od zapomnienia

KM

PFN: jacht „I Love Poland” pierwszy w regatach wokół Majorki

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie