Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

Dzięki kanałowi żeglugowemu przez Mierzeję Wiślaną Polska jest bezpieczniejsza

Dzięki kanałowi żeglugowemu przez Mierzeję Wiślaną Polska jest bezpieczniejsza, a port w Elblągu może dołączyć do dużych polskich portów bałtyckich – ocenił w poniedziałek wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podczas konferencji podsumowującej pierwszy rok funkcjonowania inwestycji.

W poniedziałek na terenie Kapitanatu Portu Nowy Świat odbyła się konferencja prasowa wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego dotycząca postępów, wyzwań i perspektyw kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz wzrostu aktywności żeglugowej w pierwszym roku funkcjonowania inwestycji.

„Dzięki kanałowi żeglugowemu przez Mierzeję Wiślaną Polska jest bezpieczniejsza. (…) Dzięki tej inwestycji port w Elblągu, przy dobrej współpracy rządu i samorządu, stanie się kolejnym dużym portem na Bałtyku. Mamy Szczecin, Świnoujście, Gdańsk i Gdynię – porty, które wykonują gigantyczne przeładunki rok do roku. Poradziły sobie z węglem, poradziły sobie z eksportem ukraińskiego zboża. Teraz Elbląg dołączy do tego grona” – powiedział wiceminister Witkowski. „Polska jest krajem morskim i Polacy zasługują na to, aby mieć takie piękne inwestycje” – dodał.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski zaznaczył, że inwestycje prowadzone przez urząd będą służyły rozwojowi gospodarki morskiej. „Rok temu uczestniczyliśmy w uroczystości oddania do użytku tej pięknej budowli hydrotechnicznej wyposażonej w śluzę, bramy śluzy, mosty obrotowe. Przez ten rok przez kanał przepłynęły 1864 jednostki, ale warto by było zrobić sobie statystykę, ile jednostek przez ponad 70 lat przepłynęło przez Cieśninę Piławską” – wskazał.

Dyrektor Piotrzkowski podkreślił, że obecnie trwają prace związane z realizacją drugiego etapu inwestycji. „Ten etap jest dość skomplikowany. Może mniej spektakularny niż to co tutaj widzimy, ale polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg. Natomiast w lipcu oddaliśmy do użytku most w Nowakowie, który nie stanowi już przeszkody nawigacyjnej” – wyjaśnił.

„Ta inwestycja będzie kończona w tym roku. Będziemy również realizować inwestycję związaną z pogłębianiem rzeki Elbląg i przetarg na ten ostatni odcinek prowadzący do obrotnicy, do punktu P2 wkrótce będzie ogłaszany. Oprócz tego w stoczni w Finlandii budowana jest pogłębiarka, która służyła będzie utrzymaniu parametrów toru wodnego, a więc 5 m głębokości, 60 m szerokości. Będziemy tę pogłębiarkę eksploatowali, obniżając koszty utrzymania tych parametrów” – powiedział Wiesław Piotrzkowski.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 km, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km. Na pozostałe ok. 2,5 km składają się się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. 

Źródło: PAP Fot.: NDI

Zobacz podobne

Platformy wiertnicze Lotos Petrobaltic

BS

31 sierpnia 1980. Osiemnasty dzień strajku w Stoczni

JJ

Bardzo silne wyniki LOTOSU

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie