Dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków, dojeżdżają do portu morskiego w Gdyni. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły zasadnicze prace poprawiające dostęp pociągów towarowych do nabrzeży – poinformował w czwartek przedstawiciel spółki.
W czwartek w Gdyni odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiciele omówili oraz pokazali podczas przejazdu drezyną postępy prac inwestycyjnych linii kolejowych do Portu Gdynia.
Jak poinformował Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., inwestycja o wartości prawie 1,9 mld zł netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Arnold Bresch stwierdził podczas konferencji w Gdyni, że projekt jest na ukończeniu, bo ze 113 km zostało ok. 1,5 km, które będą zrealizowane w najbliższym czasie. „To będzie zakończenie jednej z największych inwestycji, które realizujemy w portach, a mamy takich inwestycji aż cztery w Polsce” – powiedział Bresch i dodał, że do końca tego roku będą zmodernizowane stacje portowe w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
„PLK SA zakończyły zasadnicze prace w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Inwestycja zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, oraz cięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Przełoży się to na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach” – podał w komunikacie Przemysław Zieliński.
W ramach inwestycji zabudowano 113,5 km nowych torów (ze 115 km), 329 rozjazdów (z 332) i wszystkie skrzyżowania (24). Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie.
Jak podaje spółka, gotowe są dwa wiadukty o długości 640 i 170 metrów, które poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy korzystają z publicznej ładowni. Wyremontowano most na rzece Chylonce. Gotowe są wszystkie (13) podziemne zbiorniki retencyjne, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają właściwe odwodnienie terenu.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca roku. Pozostałe do wykonania prace dotyczą przebudowy linii wysokiego napięcia oraz zabudowa w miejscu usuniętych słupów torów oraz sieci trakcyjnej.
Wartość inwestycji „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” to prawie 1,9 mld zł netto. Prawie 43 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
Źródło: PAP Fot.: Szymon Danielek / PKP PLK