Polski Portal Morski
Aktualności Extra Inne

Inwestorem CPK konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund 

Konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego – podał we wtorek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Inwestor chce wyłożyć do 8 mld zł na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem – dodał.

„Mamy inwestora, który chce wyłożyć do 8 miliardów złotych na budowę CPK w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem! To konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund” – napisał we wtorek na Twitterze platformy X wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

Jak podała spółka CPK w informacji prasowej we wtorek, „inwestorzy ubiegali się o nabycie udziałów wyłącznie w spółce CPK.Lotnisko, a nie – udziałów lub akcji w pozostałych spółkach kontrolowanych przez CPK”. Zaznaczono, że „proces nie umożliwia w szczególności prywatyzacji akcji Polskich Portów Lotniczych SA (PPL) ani Lotniska Chopina”.

Do zadań inwestora strategicznego – podała spółka CPK – „należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży”.

„Struktura finansowania samego lotniska CPK to w 60 proc. instrumenty dłużne, a w 40 proc. kapitał-udziały w spółce CPK, która będzie operowała przyszłym lotniskiem. I do 49 proc. udziałów w tych 40 proc. zaoferowaliśmy inwestorom (kontrola właścicielska zostaje po stronie Skarbu Państwa)” – napisał Horała na Twitterze.

Dodał, że Vinci Airports (część Vinci Group) to wiodący prywatny operator lotnisk na świecie; zarządza w różnej formie ponad 70 lotniskami w 13 krajach i zatrudnia ok. 270 tys. pracowników. „Jest firmą o francuskim rodowodzie, acz aktualnie w strukturze właścicielskiej największą grupę stanowią udziałowcy instytucjonalni z USA” – wskazał.

Pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował, że IFM Global Infrastructure Fund to zaś fundusz inwestycyjny z Australii zarządzający aktywami o wartości ok. 143 mld dol., z czego ok. 64 mld dol. to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę; ma w swoim portfelu udziały w 17 lotniskach na świecie, które wspólnie obsłużyły ponad 232 mln pasażerów w 2019 r. Wśród nich znajdują się m.in. Wiedeń, Manchester, Sydney, Melbourne, Perth i Brisbane.

Jak podała spółka CPK we wtorkowej informacji prasowej, rozmowy z prywatnymi inwestorami toczyły się w „gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku”. Przypomniała, że proces pozyskania inwestora ruszył w połowie 2022 r. i się zakończył 13 października br.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.

Źródło PAP fot. archiwum

Zobacz podobne

Gaz-System wybrał armatora, z którym będzie uzgadniał warunki dostawy jednostki FSRU

AB

Eksport tarczą dla polskiej gospodarki

Autor

Rozpoczęcie prac przygotowawczych dla Drogi Czerwonej w Gdyni coraz bliżej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie